Opdatering: Spotify har udsendt en opdatering med den simple overskrift "Sorry". Her forklarer de, at de nye betingelser er blevet misforstået - og lover en opdatering inden for de næste par uger. Læs forklaringen her.
---
Spotify udsendte i begyndelsen af ugen en ny opdatering til sin populære musiktjeneste af samme navn, og med den kom der også en ny privacy-politik, som du er nødsaget til at takke ja til, hvis du vil lytte til Mozart, Taylor Swift eller Bamses venner.
Og Spotify vil meget gerne lære meget mere om dig og dine vaner end tidligere.
Hvis du er utilfreds? Så - og vi citerer Spotifys pricacy-politik - "lad venligst være med at bruge Spotify".
Kigger i dine billeder
Privacy-politikken blev først gennemlæst af Wired, som har funddet frem til, at Spotify virkelig gerne vil læse dine kontakter, se hvilke medie-filer, du har på din smartphone og tablet og ikke mindst indsamle dine billeder.
Det er vagt formuleret om hvorvidt Spotify allerede nu kan kigge med, eller om det kræver en tilladelse senere, men ikke desto mindre vil Spotify gerne bruge dine billeder.
Ligeledes forventer Spotify, at du tager kontakt til alle dine kontakter for at fortælle dem, at Spotify får deres oplysninger. Så grib knoglen og få ringet til din chef, din moster, dit ynglingspizzaria og de 435 andre kontakter i din telefonbog.
Ud fra privacy-politikken skal det forstås, at Spotify benytter data til at sælge dig reklamer, hvis du ikke har et abonnement.
Men det fremgår ikke nogen steder, om du som betalende abonnent er fri for dataindsamling. Ligeledes fremstår det heller ikke særlig tydeligt, hvordan data videregives til tredjepart, hvilket Spotify ikke lægger skjul på, at de gør.
Og er du ikke enig i de nye regler? Så må du finde dig et andet sted af have dine playlister.
Apple Music har tre måneders gratis prøveperiode, hvis du har en iPhone, men det virker desværre som om, at dataindsamling på dette niveau er ved at være normalt.
Computerworld ville gerne have en forklaring fra Spotify, men selskabet vil ikke stille op til interview.
Istedet har Spotify fremsendt dets pressemeddelelse om en skriftlig meddelelse om de nye regler.
Her skriver selskabet, at det "konstant udvikler dets tjenester for at levere den bedst mulige oplevelse for brugerne."
Dette inkluderer ifølge selskabet at "levere de perfekte anbefalinger til hvert øjeblik."
De indsamlede data hjælper "kort og godt" til at skræddersy" bruger-oplevelserne," hedder det i pressemeddelelsen, hvor Spotify desuden understreger, at kundernes privacy og data-sikkerhed er selskabets 'højeste prioritet.'
Læs også: Gør Windows 10 privat: Sådan stopper du Microsoft i at snage i dit privatliv