ComputerViews: Det vækker jo altid opsigt, når et af verdens mest kendte virksomheder pludselig beslutter sig for drastiske ændringer.
Sådan en ændring er Googles pludselige udmelding om, at der nu bliver lagt et moderselskab oven på selve Google, der under navnet 'Alphabet' skal stå for alle løjerne i de mange datterselskaber - herunder selve Google.
Det kan du læse mere om her: Google forandrer hele organisationen: 'Alphabet' bliver det nye hovedselskab - og Google får ny topdirektør.
Google er et af verdens allermest kendte brands, som endda har haft så stor effekt i milliarder af menneskers liv, at selskabets navn er blevet til et verbum (at 'google'), der anvendes helt naturligt verden over.
Det er ikke mange selskaber forundt og vidner om Google-brandets ekstreme gennemslagskraft.
Hvorfor så?
I den nye konstruktion bliver Google det største datterselskab (indeholdende søgeforretningen, annoncer, kort, apps, YouTube og Android) under Alphabet, der også erstatter Google på Nasdaq-børsen.
Øvrige selvstændige forretninger under Alphabet - og altså uden forbindelse til Google - bliver Life Sciences (kontakt-linser med indbyggede glukose-sensorer), Calico (forskning i levetid), Nest (intelligente termostater), Googles forskellige investeringsforretninger, udviklingslaboratoriet Google X, de chauffør-fri biler og flere andre.
Du kan læse historien om Google X her: Google X - hvor verdens vildeste ideer bliver til virkelighed.
Hvorfor er det så, at Google udvander det ekstremt stærke Google-brand ved at indføre det under et overordnet moderselskab fremfor at gøre Google til selve moderselskabet, som de øvrige selskaber hører under?
Svaret skal findes i, at Google for længst er slået ind på en kurs, der rækker langt ud over den søgeforretning, som selskabet blevet synonym med.
Selskabet ønsker med andre ord at rive sig fri af netop Google-brandet i håbet om, at nogle af de øvrige forretnings-områder med tiden - og understøttet af Google (nu Alphabets) store rigdom - kan vokse sig så store, at de får afgørende betydning for verdens udvikling - ligesom det har været tilfældet med Google.
Det kræver plads og råderum - og at de respektive chefer ikke er snørret inde i Google-virksomheden med dens solide brand, mener selskabets chefer, Sergey Brin og Larry Page.
De skal til gengæld have plads til at agere selvstændigt som direktører i alle andre virksomheder.
Kan de overhovedet tjene penge?
Det skyldes blandt andet, at Googles ret omfattende satsninger på områder uden for den klassiske søgeforretning nu efterhånden er blevet så gamle og 'satte,' at forretnings-enhederne skal til at begynde at dokumentere for både Google og for omverdenen, at de faktisk kan tjene penge.
Det kræver, at de bliver opdelt, så de kan blive målt og vurderet efter de respektive markeder, som de opererer i.
Google kan med sin størrelse og mange penge dybest set være ligeglad - i hvert fald for tiden - men det har generelt længe været et mantra i forretnings-verdenen og et krav fra investor-markederne, at virksomheder - og især børsnoterede virksomheder - skal fokusere på deres kerneforretning og skille sig af med alt andet.
Det skal skabe øget agilitet (endnu et mantra for tiden), større gennemsigtighed og et renere snit på markedet.
Selv om Google for tiden er ret usårlig overfor den slags krav, må vi regne det for givet, at Googles konstruktions-ændring bygger på et ønske om at imødekomme den slags krav om øget fokus og en ren vinkel på hver forretnings-enhed.
Netop manglen på gennemsigtighed i forretningen har længe været et tema blandt de finansielle analytikere, der følger Google: Alting er viklet ind i hinanden på kryds og tværs, og det har gjort det svært at få et klart blik på, hvad der tjener penge og hvad der ikke gør.
I den forbindelse er det også værd at tage med, at Googles store sag i EU handler om selskabets søgeforretning.
Med en opdeling af selskabet får selskabet mulighed for dels at argumentere for, at selskabet er meget mindre og derfor skal straffes mindre hårdt, dels at isolere 'problembarnet,' så det ikke rammer hele butikken, hvis sagen skulle falde uheldigt ud.
Du kan læse mere om EU-sagen her: Vestagers rygende varme Google-kartoffel: Så speget er sagen.
Konstruktions-ændringerne antyder samtidig, at Google - undskyld Alphabet - kan se en fremtid, hvor andre forretnings-områder end søgeforretningen for alvor vil få impact, mens søgemaskine-forretningen en dag i sagens natur vil miste sin glans.
En dag vil søgeforretningen blegne
Teknologi-verdenen er drevet frem af de de såkaldte technology-turns, der vrider og vender industrierne i nye retninger, når de pludselig dukker op, og som i løbet af kort tid kan gøre førende teknologier utidssvarende.
For alle virksomheder gælder det derfor, at intet er varigt, og at alle produkttyper, produkter, løsninger og tjenester en dag vil blive uddateret og udfaset.
Den tid er langt fra kommet til Googles fortsat massivt indbringende og succesrige søgeforretning.
Men en dag vil en afløser se dagens lys og afmatningen komme.
Faktisk kan vi allerede i dag se, at den mobile scene for alvor er begyndt at udfordre den computer-verden, som Google har bygget sin store søgesucces på.
Her er der talrige små udfordrere og et helt andet marked, som Google skal navigere i.
Nu og her gælder det for Google imidlertid mere om at give plads til de nye forretninger, der skal kunne agere selvstændigt som mindre forretninger i en stor forretning, mens selve moderforretningen Alphabet vil få plads til de helt store tanker.
Hvad mener du er ideen med Alphabet? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.