Bedst som man troede, at man vidste, hvor finnernes Nokia - altså ikke dem med mobiltelefonerne, men netværksselskabet - var på vej hen, bliver man igen i tvivl.
Da Nokia i sidste uge meddelte, at selskabet sælger korttjenesten Here til et konsortium af tyske bil-producenter for omkring 20,8 milliarder kroner, kaldte CEO Rajeev Suri det for den "seneste etape i Nokias transformation."
Dermed beskrev han strategien for en re-fokusering af Nokia:
"Vi har integreret det tidligere Nokia Siemens Networks, afhændet vores Devices & Services-forretning, og nu har vi fået en aftale i stand med Here," udtalte Rajeev Suri og forklarede videre:
"Fremadrettet vil vi fokusere på vores planlagte kombination med Alcatel-Lucent. Når først det er på plads, vil Nokia være et nyt selskab, med verdensklasses netværksteknologi og services."
Læs også: Nokia sælger korttjenesten Here for over 20 milliarder kroner
Godt så: Nokia 'post-mobil-æraen' skal være et selskab, der satser 100 procent på netværksteknologi og services.
Det er en plan, der umiddelbart giver rigtig god mening, da selskabet allerede har en betydelig rolle på netværksmarkedet og med opkøbet af Alcatel-Lucent kan blive en decideret magtfaktor - læs mere om det her.
Men bedst som Nokias fremtid som selskab syntes ganske klar, bliver man igen i tvivl.
Nokias mobil-planer
Det internationale nyhedsbureau Reuters bringer i denne uge en længere artikel med titlen: Back to the future: Nokia prepares for mobile comeback.
Her kan man læse, at Nokia-boss Rajeev Suri planlægger et comeback på mobilmarkedet - som han dog må vente med til 2016 på grund af konkurrenceklausuler med Microsoft efter amerikanernes køb af Nokias mobil-division for 40 milliarder kroner i 2013.
Læs også: Nokia afviser rygter: Vi er altså ikke på vej med nye smartphones
Nokia lancerede allerede i 2014 sin egen tablet, Nokia N1 - en kinesisk fremstillet Android-tablet - og nu planlægger selskabet ifølge Reuters-artiklen altså at følge op med mobiltelefoner/smartphones.
Det skal dog ske efter en lidt anden model, end den vi kender fra det gamle Nokia, hvor selskabet både designede og producerede telefonerne.
Rajeev Suri fortæller ifølge Reuters, at det nye Nokia i stedet skal designe telefonerne, men så få partnere til at masseproducere dem.
Telefonerne vil således bære Nokias brand, men være fremstillet andre steder - en model der blandt andet også kendes fra Googles Nexus-produkter.
En af fordelene ved dette er, at Nokia som selskab hurtigere kan reagere på nye teknologitrends, lader Rajeev Suri forstå.
En anden fordel vil naturligvis også være, at Nokias mobil-satsninger bliver mindre organisations-krævende, og at selskabet hurtigt kan geare op og ned afhængigt af efterspørgslen på produkterne.
Giver det overhovedet mening med mobiler?
Men det helt centrale spørgsmål her må være, om det overhovedet giver mening, at Nokia begynder at lege med tablets og smartphones igen?
Faktisk var finnerne så sent som i april ude med en klokkeklar afvisning af, at selskabet skulle have planer om et mobil-comeback:
"Vi har noteret nyhedshistorierne om, at Nokia skulle samarbejde med et kinesisk fabrik vedrørende fabrikation af enheder. Disse historier er falske. Nokia har ingen intention eller planer om at gå tilbage til at udvikle, producere eller sælge smartphones," lød det fra Nokia.
Det kan du læse mere om her: Nokia afviser rygter: Vi er altså ikke på vej med nye smartphones.
Få dage efter tiltrådte Rajeev Suri imidlertid som ny administrerende direktør i selskabet, og skal man tro indholdet af Reuters-artiklen, har han så en lidt andet opfattelse af, om Nokia skal forsøge sig med en form for mobil-comeback.
Derfor er det en dårlig idé
Uden at skulle dømme forsøget ude på forhånd, er det ikke svært at få øje på tre grunde til, at det er en dårlig idé, hvis Nokia rent faktisk satser på igen at designe mobiltelefoner - også selvom de bliver produceret af eksterne partnere.
1) Nokia som selskab har brug for en klar strategi og et klart fokus. Her taler alt for netværksteknologier og -services, mens meget lidt taler for at designe mobiltelefoner.
2) Markedet for mobiltelefoner og smartphones er ekstremt konkurrencepræget. Der er ikke mange huller i markedet, hvor der findes telefoner i alle prisklasser, og hvor særligt de kinesiske producenter i øjeblikket buldrer frem. Hvor i markedet skulle Nokia-telefonerne klemme sig ind?
3) Nokia-brandet var for ikke ret mange år siden det stærkeste og største brand i mobilverdenen. Det er det på ingen måde længere - og det synes som en næsten umulig opgave at genvinde det tabte, uanset hvor gode telefonerne måtte være.
Kan være muligheder - men er det det værd?
Samtidig må man dog naturligvis formode, at en dreven erhvervsleder som Rajeev Suri har tænkt sig ganske godt om og ikke bare hiver mobil-snakken frem for nostalgiens skyld.
For det første besidder Nokia stadig masser af patenter inden for mobil-teknologier, og de vil kunne udnyttesved nye mobil-satsninger.
Læs også: Prisbomber: Er tiden løbet fra smartphones til 5.000-6.000 kroner?
Derudover skal man huske på, at væksten i mobilindustrien i dag og i de kommende år primært finder sted i Afrika, Asien og Sydamerika.
Her efterspørges der billige mobiltelefoner, og her er Nokia-brandet måske knap så svækket som i Europa og USA, hvor forbrugerne primært har købt Apples iPhones og Android-telefoner fra Samsung, LG, Huawei, Sony og andre i de senere år.
Måske er det ikke for sent med et mobil-comeback for Nokia.
Men det betyder ikke nødvendigvis, at det er en god idé at forsøge sig med et comeback.
Læs også:
Prisbomber: Er tiden løbet fra smartphones til 5.000-6.000 kroner?
Nokia afviser rygter: Vi er altså ikke på vej med nye smartphones
Nokia sælger korttjenesten Here for over 20 milliarder kroner
Nokia-boss melder klart ud: Derfor kommer vi til at bestemme over Alcatel-Lucent