Online-giganten Google har i går meddelt, at selskabet ændrer sin nuværende organisation.
Google-stifterne Larry Page og Sergey Brin bliver henholdsvis administrerende direktør og præsident for det nye selskab, der er døbt Alphabet.
Alphabet bliver således hovedselskabet i den nye konstruktion, der huser en masse datterselskaber, hvor Google bliver det største af slagsen.
Det skriver Larry Page på Googles finansblog, hvor han blandt andet begrunder strukturændring på følgende måde:
"Vi har længe haft den tro, at selskaber bliver mere komfortable med at gøre det samme over tid, hvor der kun foretages små ændringer. Men i teknologi-industrien, hvor revolutionære ideer driver de næste vækstområder, har du brug for at være en smule ukomfortabel, hvis du skal forblive relevant."
Ny Google-boss
Larry Page forklarer, at hvert selskab under Alphabet skal køres som sit eget selskab med sin egen direktør.
Derfor får det nye og lettere trimmede Google således også en ny topdirektør i skikkelse af Sundar Pichai, der kom til selskabet i 2004.
Han overtog allerede i efteråret en stor del af Googles produktportefølje, og bliver nu den første chef for 'det nye Google'.
I sit blogindlæg fortæller Larry Page blandt andet, at Sundar Pichai står for en stærk innovationsånd, og der kan forventes nye produkter i kølvandet på Google Photos og Now, som gør brug af machine-learning.
Også Googles eksperimentarium af skøre ideer som ballon-internet og deslige vil fortsætte som X Lab under Alphabet i lighed med eksempelvis stærke brands som Youtube og Android, som fortsætter under Google-navnet.
Derfor lige Alphabet
Med den nye struktur vil Alphabet overtage Googles navn på børsen, ligesom Google-aktierne automatisk bliver overdraget til det nye alfabet.
Årsagen til, at de to Google-stiftere i starten af 40'erne har valgt at kalde deres nye hovedselskab for Alphabet, forklarer Larry Page i sit blogindlæg på denne måde:
"Vi kunne lide navnet Alphabet, fordi det betyder en samling af bogstaver, der repræsenterer sprog, som er en af menneskehedens største opfindelser. Og det er kernen i, hvordan vi indekserer i Googles søgemaskine!"
Han understreger samtidig, at selvom navnet også kan læses som alpha-bet, hvor alpha er en finansiel term for investeringer med tilbagebetalinger over det nuværende niveau, skal Alphabet ikke være et stort, kendt forbruger-brand med en masse individuelle produkter.