Konkurrence: Læs Computerworlds nye nyhedsbrev om innovation og forandring og vind en fed Surface 3 bærbar
Interesserer du dig for strategi, store ideer og designet af fremtidens digitale forretning? Så tilmeld dig Computerworlds nye Disruption-nyhedsbrev her.
Alle virksomheder kan i dag blive ramt af disruption, som vi kalder det, når ny innovativ teknologi river tæppet væk under store etablerede virksomheder og brancher.
I dag mærker blandt andet taxa-branchen, kabel-tv-branchen og hotelbranchen konsekvenserne af den nye deleøkonomi, som blandt andet Uber og Airbnb er bannerfører for.
Flere af de bedste it-chefer i Danmark arbejder allerede målrettet med disruption i deres egne organisationer. For gør de det ikke selv, risikerer de at blive løbet over ende af andre, som er i stand til at tænke forretnings-systemer og organisation markant anderledes.
Det gælder blandt andre Danmarks bedste it-chef, Torben Ruberg fra Falck.
Computerworld Disruption vil netop beskæftige sig med emner som disse.
For at fejre lanceringen af nyhedsbrevet trækker vi lod om en lækker Microsoft Surface 3 pc (inklusive keyboard) blandt alle modtagerne. Vinderen trækkes 9. oktober.
Den første udgave af nyhedsbrevet udkommer i næste uge, hvor vi blandt andet vil sætte fokus på den nye deleøkonomi.
Hvad er disruption?
Begrebet blev defineret af den amerikanske professor Clayton Christensen, da han tilbage i 1997 udgav bogen The Innovators Dilemma, der havde undertitlen "When New Technologies Cause Great Firms to Fail".
Siden 1997 er hans teori kun blevet mere relevant, og de seneste år har vi været vidner til, hvordan digitale musiktjenester har vendt op og ned på pladeindustrien, og vi har set filmfilmstreamningtjenester som Netflix udradere Blockbuster og udøve skade på kabel-tv-selskaberne.
Den mest kontroversielle og disruptive af tidens værksætter-virksomheder er formodentligt Uber, der i dag truer taxaindustrien og har sat en skræk i livet på bilindustrien, der frygter, at Uber på sigt vil være i stand til at overflødiggøre privatbilismen, som vi kender den i dag.
Men vi har gennem de seneste år også set, hvordan introduktionen af iPhonen på kort tid udraderede giganter som Nokia og Blackberry, og samtidig startede et skifte hen i mod mobile styresystemer, der har betydet, at Microsoft har mistet sit solide greb om markedet for styresystemer.