"Vi lægger os fladt ned i denne sag. Vi kan godt se, at gaverne til vores samarbejdspartnere kan tolkes i retning af, at vi gerne ville smøre vores partnere."
Det siger direktør i it-firmaet Scan-Tech Sikkerhedssystemer, Bjarne Jensen, efter at DR Nyheder har afsløret, hvordan firmaet i en række tilfælde har givet fodboldbilletter, middage og vingaver til ansatte hos firmaets kunder i Københavns og Høje-Taastrup kommuner.
Scan-Tech Sikkerhedssystemer har også betalt 120.000 kroner til en kommunalt ansat, som udførte konsulentopgaver i forbindelse med firmaets system til levering af pas og kørekort, som i dag bruges af 67 kommuner.
Nu er det slut
Firmaet lover nu, at det i fremtiden skal være slut med at give gaver til ansatte hos både offentlige og private kunder.
"Vi har med øjeblikkelig virkning kommunikeret internt i virksomheden, at vi ikke i fremtiden vil give nogen form for lejlighedsgaver hverken til privat ansatte eller offentligt ansatte," siger Bjarne Jensen i en pressemeddelelse.
Han understreger, at gaverne ikke er givet med henblik på at påvirke Scan-Techs kunder til at give firmaet særbehandling.
"Vi må erkende, at sagerne har svækket vores omdømme, selvom gaverne kun var tænkt som en venlighed der ikke havde noget med virksomhedens salg af sine produkter at gøre," siger Bjarne Jensen.
Scan-Tech Sikkerhedssystemer har samtidig sat gang i en intern undersøgelse, som skal afdække om der er givet gaver til andre kunder.
Læs også:
Kommunalt ansatte fik fodboldbilletter, vingaver og konsulentopgaver af it-firma
Atea forbyder kundegaver og indfører whistleblower-ordning efter bestikkelsessag