Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Microsoft: Dette er vores tid - nu banker vi alt og alle (men vi mangler hjælp)

Microsofts partner-konference, Orlando: Efter mange års forvirring om kurs og produkter bobler Microsoft af tillid. 'The New Microsoft' skal igen overtage verdensherredømmet.

Microsoft partner-konference, Orlando: Efter en relativt stillestående årrække er der mærkbar optimisme i Microsoft, der med selskabets massive kurs-ændring pludselig øjner muligheden for at vende tilbage til gamle dages dominans på den globale it-scene.

På selskabets store partner-konference, der i disse dage finder sted i det solflimrende Orlando i Florida, er der dollar-tegn i øjnene på mange deltagere.

For det er mange år siden, at selskabet senest har været i en position helt fremme i det teknologiske udviklings-kapløb, hvor det er muligt både at tjene rigtigt mange penge, men også - måske vigtigere - at få skabt et momentum, der kan bringe selskaber sikkert mange år ind i fremtiden.

Det er ved at ske nu med den store cloud-bølge, som Microsoft har kastet alt ind på at give fart, og som er ved at transformere selskabet til noget helt nyt, 'The New Microsoft,' som selskabets COO, Kevin Turner, kalder det.

"Vi lever i en tid domineret af 'disruption.' Landskabet forandrer sig som aldrig før, og der er ingen tegn på, at det vil komme til at gå langsommere i fremtiden," siger han.

Ifølge direktøren er der enorme muligheder for Microsoft i at træde til som fødselshjælper i virksomhedernes forandringsplaner. For alle skal transformere sig med udviklingen, hvis de skal overleve i fremtiden, lyder budskabet.

"Dette er tiden, hvor vi skal gribe muligheden. Vi skal ikke se os tilbage på det gamle Microsoft. Vi skal fremad, og vi skal nyde denne tid, som er Microsofts tid," lyder det fra direktøren.

Budskabet på konferencen er igen og igen, at transformation er det allervigtigste i alle industrier lige nu, hvor virksomhederne er begyndt at få øjnene op for de muligheder, der ligger i at kunne udnytte data til at tænke deres forretninger på nye, skarpere, mere agile og mere indtjenende måder.

Det kan virksomhederne imidlertid ikke selv finde ud af, da det kræver forståelse for og indsigt i it-systemernes stedse mere komplekse og cloud-baserede sammenhæng.

Det handler altså ikke længere om først og fremmest at sælge it-systemer, lyder budskabet fra Microsoft. Det handler om at hjælpe virksomheder med at transformere sig i takt med mulighederne i den buldrende it-udvikling.

"Vi skal tænke Microsoft på en helt ny måde. At hjælpe andre med at transformere sig i takt med udviklingen er vores store mulighed. Vi skal ikke længere bare lukke handeler, men se på, om vores kunder har succes," lyder det fra Kevin Turner.

Der er allerede godt gang i gryderne for selskabet, der er dybt afhængig af sine mange tusinder partner-selskaber, som hver især udvikler, sælger og håndterer et hav af forskellige add ons til Microsofts platforme.

Cloud'en er central. I dag sælger mere end 70.000 Microsoft-partnere cloud-løsninger verden over. Men det er alt for lidt, mener direktøren, der ser Google og Amazon Web Services som de eneste reelle konkurrenter i markedet lige nu.

"Vi har brug for mange flere partnere til at udnytte de enorme muligheder, som vi ser i markedet lige nu. Markedet er ved at blive skabt lige nu, og det er absolut afgørende, at vi får momentum," siger han.

Ifølge ham er andelen af partnere, der opererer i cloud'en, steget fra blot 10 procent i 2013 til nu 49 procent.

Alle selskabets produkter er i færd med at blive bundet sammen i cloud'en, hvilket giver hidtil usete muligheder for avanceret data-analyse og lignende.

Hovedmotoren i udviklingen har i flere år været Office 365, som er blandt Microsoft største successer nogensinde.

På trapperne er nu en helt ny version af Office 365 - Office 365 E5 - der bliver nøje tilrettet de nye erhvervsmæssige muligheder, som Microsoft ser i cloud'en - blandt andet med fokus på netop avanceret analyse.

Microsoft har meget store forventninger til denne lancering, som ifølge selskabet meget vel kan blive det mest indbringende produkt i de kommende år.

Selskabet ser et muligt marked på flere hundrede milliarder kroner for løsningen, som ingen rigtigt har nuppet endnu.

"Dette er fremtiden. Det er der, vi skal hen. Men vi mangler partner-kapacitet, og vi har ikke rigtigt nogen rigtigt store cloud-partnere endnu," siger Kevin Turner.

Læs flere artikler fra Microsofts partner-konference 2015:

Nu kommer de intelligente it-systemer, hvor alting smelter sammen.

Microsoft: Du kommer selv til at kunne vælge opdaterings-tempo i Windows 10 - stort set

Brug for oprydning i Microsofts partnerkanal: Her er de store muligheder for partnerne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere