Microsofts Office 2016 ser ud til at byde på en større modernisering af selskabets udbredte kontorpakke.
Allerede tilbage i januar fremlagde Microsoft en række eksempler på, hvordan de nye nye Office-apps til smartphones og tablets vil blive langt mere touch- og cloud-fokuserede end tidligere udgaver - læs mere om det her.
Mens det naturligvis er positivt, at mobil-udgaverne af Word, Excel, PowerPoint, OneNote og Outlook nu for alvor tages seriøst af Microsoft, så er der nok også stadig mange brugere, der primært kommer til at anvende Office-softwaren fra pc'en.
Her vinder mus og tastatur stadig over touch i mange sammenhænge, og her er der generelt også behov for noget mere avancerede funktioner end på de mobile platforme.
Til brugerne af den traditionelle Office-pakke har Microsoft netop annonceret lidt flere informationer om Office 2016 i nyt indlæg på Office-bloggen.
Nye Excel-diagrammer
Det gælder blandt andet seks nye designs af diagrammer i Excel, der i den engelske udgave af softwaren kaldes Waterfall, Histogram, Pareto, Box & Whisker, Treemap og Sunburst. Du kan se et par af dem herunder:
Office 2016, der i øjeblikket er tilgængelig i en preview-udgave, kommer også til at bringe markante nyheder i Word.
I blogindlægget viser Microsoft, hvordan man med 'real-time indtastning' i Word kommer til at kunne se, hvad andre arbejder på, og hvad de konkret skriver, mens de er i gang med det.
"For at prøve dette skal du gemme et dokument til OneDrive for Business og invitere dine kolleger til at slutte sig til dig i en samtidig skrive-session," skriver Microsoft og understreger dermed - igen - hvordan OneDrive kommer til at spille en mere og mere central rolle for selskabets produkter.
Microsoft har også arbejdet videre på Insights-teknologien, der bygger på Bing og kan give dig kontekstbaseret information fra nettet direkte i Office-softwaren, mens du arbejder.
Insights findes nu til både Excel, PowerPoint, Word og Outlook, lyder det fra Microsoft.
"Du kan fakta-tjekke eller udforske ord og udtryk uden at skulle forlade regnearket eller præsentationen. Højreklik blot på et hvilket som helst ord eller udtryk og vælg 'smart lookup'."
Lidt i samme boldgade har Microsoft også implementeret funktionen Tell Me, der gør det lettere at finde de kommandoer, du har brug for.
Det er i form af en specifikt Tell Me-boks i Office-softwaren, hvor du kan taste ind, hvad du ønsker at gøre - og så forhåbentlig få brugbare svar retur.
Endelig fremhæver Microsoft i blogindlægget, hvordan man i Office 2016 kommer til at kunne konvertere håndskrift til maskinskrift. Det ser således ud.
Microsoft har i øvrigt også netop annonceret, at selskabets nye digitale assistent, Cortana, bliver integreret med Office 365. Det kan du læse mere om her.
Du kan selv prøve den seneste preview-udgave af Office 2016 her. Det ventes, at den endelige udgave er klar til lancering i løbet af efteråret.
Læs også:
Microsofts nye Office-apps til Windows 10: Sådan fungerer softwaren
Se billeder og video: Her er Microsofts nye Office-programmer til Mac