Samsung og Red Hat forener sig i et tæt samarbejde, som skal udmønte sig i en række mobil-løsninger rettet mod erhvervslivet.
De to selskaber vil sammen udvikle apps, som er 'klar til virksomhedsbrug og industri-specifikke' inden for områder som business intelligence, kunde-betjening, lager-styring og lignende.
De kommende løsninger skal distribueres via Red Hats nye mobil-applikations-platform, hedder det.
Alle de pågældende apps vil kunne køre på forskellige styresystemer og vil kunne konfigueres til at kunne kobles ind på alle de mest udbredte back-end systemer, oplyser de to selskaber.
Slag under opsejling
Aftalen mellem Samsung og Red Hat minder meget om den samarbejds-aftale, som IBM og Apple indgik for et års tid siden, og med det nye partnerskab tegner der sig et billede af, at der er et stort slag under opsejling på markedet for mobile erhvervsløsninger med Samsung og Apple i centrale roller.
Du kan få overblikket over denne kamp her: Kampen om erhvervskunderne: Sådan vil Samsung og Apple banke alle de andre
Med aftalen mellem IBM og Apple satser det for tiden pressede IBM hårdt på iOS som fremtidens styresystem for mobile erhvervsapplikationer, i det aftalen betyder, at massevis af IBM-teknologier kun skal oversættes til iOS.
Det kan du læse mere om her: Apple og IBM går sammen i kæmpe-aftale -IBM satser fuldt ud på iOS.
IBM og Apple har allerede lanceret mere end 20 fælles-produkter som følge af aftalen.
Red Hat er sammenlignet med IBM en miniput på erhvervsmarkedet. Til gengæld sælger Samsung rigtigt mange telefoner - også til erhvervslivet.
Umiddelbart ser aftalen dermed til at være mere fordelagtig for Red Hat end for Samsung, som længe har forsøgt at få et gennembrud på markedet for mobile erhvervsløsninger - blandt andet via Samsung Business-tjenesten.
Samsung har omvendt brug for nye initiativer, i det selskabet i nu halvandet år en støt nedtur med faldende nøgletal.
Det kan du læse mere om her: Nedtur fortsætter for Samsung: Indtjening styrtdykker
For begge de store samarbejdsaftaler gælder det, at de løsninger, som skal udvikles, skal være talrige og meget branche-specifikke.
Apple og IBM har eksempelvis lanceret Field Connect til teknikere i marken, Passenger Care til lufthavns-personale og Incident Aware til politi.
Samme model vil Samsung og Red Hat arbejde efter: Også her skal der hurtigt udvikles en meget stor vifte af ret snævre løsninger, som er rettet mod en enkelt funktion.
Hele fidusen er, at tjenesterne skal kunne øge effektivitet og værdiskabelsen i de enkelte virksomheder. Kan de det, er det ikke pris-skiltet, som er afgørende.
De to selskaber meddeler, at de nu vil sætte fulde sejl i arbejdet mod at opbygge et komplet økosystem af værktøjer, udviklere og partnere, der skal være med til at udvikle løsninger på Red Hats nye mobile platform.