Artikel top billede

(Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Efter mobil-knas på Distortion: Her er sommerens værste begivenheder for teleselskaberne

Distortion-festen i København var det rene mareridt for TDC.

Efter tre dages Distortion-gadefest i København har TDC-masterne på henholdsvis Nørrebro, Vesterbro og omkring Christiansborg været rødglødende.

For netop Distortion er vel nok årets værste enkeltstående begivenhed set ud fra et mobildæknings-perspektiv, lyder det fra TDC's pressemedarbejder Rasmus Avnskjold.

"Netværket har været belastet til Distortion. Det har også været meget belastet, men det er ikke værre, end vi havde forventet," siger Rasmus Avnskjold til Computerworld.

De to første gadefester, onsdag og torsdag, samlede hver omkring 100.000 festdeltagere, hvor af mange har smartphones med i lommerne. 

Det værste problem med dækningen er dog, at festen foregår inde i Københavns snævre gader.

Her er det svært at komme til med ekstra mobil-sites.

"Sådan et mobil-site fylder lige så meget som en mindre byggeplads. Optimalt skal sådan et site sættes op på hvert hjørne, da bygningerne er med til at bremse signalerne," forklarer Rasmus Avnskjold.

Mistede øl-omsætning

På grund af presset på mad- og drikkesalget var flere handlende rykket ud på gaden, hvor de tilbyder øl og sandwiches mod MobilePay-betaling.

Det var dog ikke alle steder, at dette salg gik lige glat, selv om Danske Bank oplyser til Computerworld, at driften var helt normal på MobilePay under Distortion-festen.

"Flere gange oplevede vi, at folk måtte vente op mod 10 minutter på, at deres MobilePay gik igennem. Andre måtte simpelthen forlade os uden at kunne købe øl," fortæller Claus Nørregaard, der er chef for den odenseanske Bar Rar, som havde oprettet en midlertidig filial på Vesterbro om torsdagen.

Han gætter på, at baren vel nok mistede omkring 20 procent af omsætningen på grund af de manglende MobilePay-betalinger.

"Vores mobil-Dankort kunne slet ikke følge med, og så tog vi nødløsningen med MobilePay i brug. Alt i alt har vi dog lært en del, og vi har nok også i sidste ende tjent på at rejse til København," lyder det fra Claus Nørregaard fra Bar Rar i Odense.

Også madstedet Cafe Sonja på Vesterbro var i perioder presset på MobilePay-betalingerne, men det var ikke værre end, at alle betalinger med Danske Bank-app'en gik igennem.

Cafeen fortæller, at når der opstod problemer med MobilePay, fik kunderne lov til at logge på cafeens WiFi-netværk, hvor betalingen gik glat igennem.

Den mulighed havde den tilrejsende øl-sælger fra Bar Rar dog ikke.

Computerworld har kontaktet Distortion-festivalen, som fortæller, at den ikke har hørt om generelle problemer med MobilePay-betalinger. 

Folkemødet og Roskilde Festival

Oplevelserne med det pressede mobilnet for både festdeltagere og enkelte handlende overrasker dog ikke telekæmpen TDC.

For udover MobilePay-betalingerne uploader folk billeder til sociale medier, sender tekstbeskeder og ringer til hinanden i ét væk.

"Roskilde Festival var også slemt de første år med smartphones. Derfor må teleselskaberne sammen med de handlende til en begivenhed som Distortion finde en balance i, hvad der er muligt," siger han.

Netop Roskilde Festival udgør sammen med denne uges Folkemødet i Allinge på Bornholm to af de andre værste enkeltstående begivenheder for TDC, når der skal signal på telefonerne.

"Folkemødet foregår på et relativt lille område, hvor der er et meget højt dataforbrug med blandt andet de mange journalister, der er samlet. På Roskilde Festival er der bare rigtig mange mennesker. Derfor kan vi ikke garantere, at de besøgende vil være fri for data-klumper de steder," siger han.

Udover Distortion, Folkemødet og Roskilde Festival nævner Rasmus Avnskjold, at karnevallet i Aalborg også har givet en del knas.

Hos konkurrenten Telia siger pressechef David Engstrøm, at festivaler trods alt er noget nemmere at dække, end begivenhederne i byerne.

"Selve terrænet på selv de store festivaler betyder, at vi kan rulle mobil-sites ud, der kan skyde signaler i alle retninger. Det kan vi af gode grunde ikke ved de begivenheder, der foregår i byerne," lyder det fra David Engstrøm.

Telia-pressechefen siger i lighed med TDC, at selskabet trods vanskelighederne bestræber sig på at forbedre sig fra år til år.

Læs også:
Smartphonens vilde fremmarch: Så hurtigt stiger data-forbruget




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere