Apple arbejder med planer om at reducere den andel af salget af en given app via selskabets app-butik, som Apple forlanger i dag.
Apple tager i dag 30 procent af omsætningen på hver eneste app, der sælges vi App Store, som åbnede i 2008.
Apple vurderes at have tjent omkring 27 milliarder kroner i 2014 på App Store, hvilket er en dråbe i havet i forhold til selskabets samlede omsætning.
Meget tyder imidlertid på, at salget af apps via App Store er begyndt at flade ud efter en del år med meget høje vækstrater.
Brugernes købevaner er nemlig ved at ændre sig væk fra køb af enkeltstående apps og over mod løbende betaling af abonnements-lignende ordninger, og det er en udvikling, som Apple lægger sig i selen for at følge.
Selskabet har således indledt samarbejde med streaming-tjenester som Spotify, Netflix og Time Inc, som alle ifølge Financial Times står til at få en større andel af deres samlede salg end blot 70 procent.
Ifølge avisen er det endnu ukendt, hvad den nøjagtige fordeling mellem selskaberne vil lande på, ligesom det endnu er uklart nøjagtigt hvilke firmaer, der vil komme under den nye fordelings-ordning.
Apple har tidligere sænket betalings-kravene over for udvalgte selskaber. Eksempelvis betaler nyhedstjenesten Re/code kun 15 procent af omsætningen på selskabet abonnements-salg via Apple TV set-top box til Apple.
Apple slår mandag aften dørene op for selskabets store udvikler-konference, hvor det ventes, at der vil blive kastet yderligere lys over de nye planer.
Læs også:
Vil du tjene kassen? Så skal du holde fingrene langt væk fra at bygge dine egne apps
Så meget har Apple solgt apps for på App Store i 2014
Disse ting er de hotteste inden for app-udvikling lige nu
Efter nye moms-regler: Nu stiger priserne i App Store og iTunes Store