De seneste år har mange it-firmaer satset på salg af komplicerede løsninger og konsulenttimer som vejen til at skabe vækst og overskud.
Sådan er det ikke hos den Glostrup-baserede hardwareforhandler Netsolutions.
Her har man med succes valgt at gå den modsatte vej og gøre det rå hardwaresalg til kernen i forretningen.
De mere komplekse løsninger, konsulentydelser og spidsfindig teknologi overlader man til et netværk af underleverandører.
Den model har på to år både banket firmaets omsætning og indtjening kraftigt i vejret.
I Netsolutions netop offentliggjorte regnskab for 2014 nåede omsætningen på 55 millioner kroner.
Det er en vækst på cirka 60 procent sammenlignet med 2013, og ser man helt tilbage til 2012, er der tale om mere end en fordobling.
Samtidig er firmaet blevet bedre til at tjene penge og har siden 2012 vendt et underskud til et overskud i 2014 på beskedne 520.000 kroner.
Men i 2015 forventer salgsdirektør Oktay Ilgöy, at ende i et plus på halvanden til to millioner kroner.
"Resultat skyldes i høj grad, at vi formår at agere traditionel produktleverandør samtidig med, at vi tilbyder komplekse infrastruktur- og dokumenthåndterings-løsninger," siger Oktay Ilgöy.
"Vi er et salgshus og hardwareleverandør lidt på samme måde, som vi kendte det i sidste årti, hvor vi flytter kasser fra A til B. Det er der, vi gør det godt. Det kombinerer vi med løsninger fra vores mere specialiserede samarbejdspartnere som konsulenthuse, servicepartnere og distributører. De laver ikke andet fra morgen til aften og bruger os som salgsmuskel, mens vi bruger deres viden," forklarer Oktay Ilgöy.
"Men det er os der har dialogen med kunderne. De elsker os for, at de har ét sted, de kan henvende sig, og at vi påtager os ansvaret for at levere den service, som de er blevet lovet," siger han.
I samme åndedrag nævner han firmaer som Cura IT, M data, Proactive, Systemhosting og Tabellae, som de væsentligste samarbejdspartnere for Netsolutions.
Samarbejdet med underleverandørerne betyder ifølge Oktay Ilgöy, at man helt bevidst har fravalgt at have egne systemkonsulenter og teknikere.
På den måde undgår man, at kunderne oplever at hardwaresælgeren forsøger at proppe dyre it-konsulenter ned i halsen på dem.
"Det har vi ikke behov for, og på den måde kan vi optræde mere uafhængigt overfor kunderne," slutter Oktay Ilgöy.
Læs også: