Det kan godt være, at danskerne er bedst i verden til at udnytte internet, men svenskerne er altså mere digitale end os.
Det viser en ny undersøgelse fra analyseselskabet Jupiter, der har kigget på, hvor gode borgerne i 17 vesteuropæiske lande er til avanceret websurfing, og hvor hurtigt de tager ny teknologi til sig.
Undersøgelsen kommer, to dage efter det britiske tidsskrift The Economist offentliggjorde en IBM finansieret rapport, som udnævnte Danmark til det land i verden, der har størst gavn af internet-tjenester.
Jupiter Research kalder sin undersøgelse "Digital Life Index" og placerer Danmark på andenpladsen, lige efter svenskerne. På de næste pladser følger Norge og Finland, mens landene i Sydeuropa indtager jumbo-placeringerne med Grækenland allersidst.
Sverige sikrer sig ifølge nyhedsbureauet Reuters topplaceringen ved at have rullet mange bredbåndsforbindelser ud, ligesom svenskerne er hurtige til at købe avancerede mobiltelefoner og lommecomputere.
Et andet område, som Jupiter Research har målt på, er internet-annoncering. I gennemsnit spenderer svenske handelsdrivende 136 kroner per internetbruger på online-annoncer, mens det i Grækenland blot er 38 kroner.
- Landene i Europa er muligvis ved at smelte tættere sammen rent økonomisk, men borgernes livsstil er så forskellig som nogensinde. Det fremgår klarest i forbruget af digital teknologi, siger Mark Mulligan fra Jupiter til Reuters.