Artikel top billede

Sådan undgår du at klokke i spam-reglerne

Forbrugerombudsmanden modtager 20.000 klager om spam hvert eneste år. Læs her, hvordan du undgår at klokke i reglerne - og hvor du kan klage over spam.

Hvornår er det ulovligt at sende mails og sms'er til kunder? Hvem må du sende til? Og må du sende mails til tidligere kunder?

Det er blot et par af de spørgsmål, som Forbrugerombudsmanden bombarderes med hver eneste dag.

Problemerne med spam-udsendelser understreges af, at samme Forbrugerombudsmand får omkring 20.000 spam-klager om året fra forbrugerne.

Der falder ligeledes en stribe domme om forkerte udsendelser hvert eneste år.

Læs mere her: El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald

Og her: Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde

"Vi får rigtig mange henvendelser fra virksomheder, der er i tvivl om, hvad de må og ikke må, når de sender mails eller andet for at markedsføre sig," siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Tungen lige i munden

Det er heller ikke helt enkelt.

Der gælder en række regler for, hvordan man som erhvervsdrivende må kontakte potentielle og eksisterende kunder.

De er specificeret i markedsføringslovens § 6, der begrænser erhvervsdrivendes mulighed for at udsende reklamemateriale.

Og der er stor forskel på den digitale verden og den analoge verden.

Det er nemlig som udgangspunkt forbudt at sende reklame via elektronisk post, sms, mms eller fax.

Det er derimod som udgangspunkt lovligt at sende personligt adresseret reklame.

Derfor skal man altså holde tungen lige i munden, før mail-bunkerne sendes afsted med retning mod kunderne i butikken.

Skal sige ja tak

Det er ulovligt, hvis erhvervsdrivende sender elektronisk post med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser, medmindre modtageren forudgående har givet samtykke til det.

Modtageren skal altså spørges først og sige ja tak.

Spamforbuddet gælder i øvrigt i forhold til alle både forbrugere, andre erhvervsdrivende, foreninger eller ansatte i offentlige myndigheder og omfatter også opfordringer til at tilmelde sig til et nyhedsbrev, da disse ofte indeholder tilbud fra et firma.

Ligeledes er det ikke lovligt at henvende sig med reklame til eksisterende kunder, hvis de ikke har givet accept.

Det er altså mod reglerne at udsende post, der indeholder konkrete tilbud eller produktomtaler, herunder reklamemateriale til branding af en virksomhed.

Det er dog ikke alle udsendelser, der er ulovlige.

Det må du godt

På den anden side må man godt udsende henvendelser, hvor modtageren eksempelvis tilbydes et job eller en forespørgsel om, at afsenderen vil købe noget af modtageren.

Her er der ikke tale om afsætning, hvilket gør mailen ok.

Det er også ok at bede om en anmeldelse af et køb fra eksempelvis en e-butik. 

Forbrugerombudsmanden har samlet de mest stillede spørgsmål fra brugerne på sin hjemmeside.

Hvis du er i tvivl kan du finde svar her.

Du kan også læse mere om spam i Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens § 6.

Vil du anmelde spam, kan du gøre det her.

Spam straffes med bøde, den største i Danmark er på 800.000 kroner, som du kan se eksempler på her:

Coop får bøde for at have bombarderet én kunde med spam

Fona får bøde sendt i nakken efter spam-udsendelser

Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere