Hvornår er det ulovligt at sende mails og sms'er til kunder? Hvem må du sende til? Og må du sende mails til tidligere kunder?
Det er blot et par af de spørgsmål, som Forbrugerombudsmanden bombarderes med hver eneste dag.
Problemerne med spam-udsendelser understreges af, at samme Forbrugerombudsmand får omkring 20.000 spam-klager om året fra forbrugerne.
Der falder ligeledes en stribe domme om forkerte udsendelser hvert eneste år.
Læs mere her: El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald
Og her: Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde
"Vi får rigtig mange henvendelser fra virksomheder, der er i tvivl om, hvad de må og ikke må, når de sender mails eller andet for at markedsføre sig," siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Tungen lige i munden
Det er heller ikke helt enkelt.
Der gælder en række regler for, hvordan man som erhvervsdrivende må kontakte potentielle og eksisterende kunder.
De er specificeret i markedsføringslovens § 6, der begrænser erhvervsdrivendes mulighed for at udsende reklamemateriale.
Og der er stor forskel på den digitale verden og den analoge verden.
Det er nemlig som udgangspunkt forbudt at sende reklame via elektronisk post, sms, mms eller fax.
Det er derimod som udgangspunkt lovligt at sende personligt adresseret reklame.
Derfor skal man altså holde tungen lige i munden, før mail-bunkerne sendes afsted med retning mod kunderne i butikken.
Skal sige ja tak
Det er ulovligt, hvis erhvervsdrivende sender elektronisk post med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser, medmindre modtageren forudgående har givet samtykke til det.
Modtageren skal altså spørges først og sige ja tak.
Spamforbuddet gælder i øvrigt i forhold til alle både forbrugere, andre erhvervsdrivende, foreninger eller ansatte i offentlige myndigheder og omfatter også opfordringer til at tilmelde sig til et nyhedsbrev, da disse ofte indeholder tilbud fra et firma.
Ligeledes er det ikke lovligt at henvende sig med reklame til eksisterende kunder, hvis de ikke har givet accept.
Det er altså mod reglerne at udsende post, der indeholder konkrete tilbud eller produktomtaler, herunder reklamemateriale til branding af en virksomhed.
Det er dog ikke alle udsendelser, der er ulovlige.
Det må du godt
På den anden side må man godt udsende henvendelser, hvor modtageren eksempelvis tilbydes et job eller en forespørgsel om, at afsenderen vil købe noget af modtageren.
Her er der ikke tale om afsætning, hvilket gør mailen ok.
Det er også ok at bede om en anmeldelse af et køb fra eksempelvis en e-butik.
Forbrugerombudsmanden har samlet de mest stillede spørgsmål fra brugerne på sin hjemmeside.
Hvis du er i tvivl kan du finde svar her.
Du kan også læse mere om spam i Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens § 6.
Vil du anmelde spam, kan du gøre det her.
Spam straffes med bøde, den største i Danmark er på 800.000 kroner, som du kan se eksempler på her:
Coop får bøde for at have bombarderet én kunde med spam
Fona får bøde sendt i nakken efter spam-udsendelser
Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde