ComputerViews: It-forbrugerne kan godt begynde at glæde sig.
De næste tre-fire år tegner til at blive en fest, hvor nogle af detailhandelens helt store spillere vil skærpe konkurrencen på forbrugerelektronik til det ekstreme og presse udsalgspriserne endnu et nøk nedad.
Det helt store spørgsmål er, om det er en krig, der kan vindes, uden at det samtidig kræver blodige ofre i form af butikslukninger og massive underskud hos de kæder, som ikke formår at følge med i priskonkurrencen.
Det mest synlige eksempel på en it-forhandler, der har meldt sig klar til kamp, er Expert, som i efterhånden et par år har varmet op til at lancere en helt ny butikskæde på mere end 25 megavarehuse.
Som Computerworld kunne fortælle tidligere i denne uge, kommer den nye kæde til at hedde "Power".
Alene i år åbner fem nye varehuse med placeringer i Glostrup, et nybygget indkøbscenter i Herlev og i Rosengårdscenteret i Odense.
De sidste to butikker skal ifølge Expert-direktør Jesper Boysen placeres i København og på Frederiksberg.
Med Power-kæden lægger Expert op til direkte konkurrence med Elgiganten, der de seneste 10 år har været det suverænt mest succesfulde butikskoncept inden for forbrugerelektronik.
Behøver vi at nævne, at alle de nye Expert/Power-butikker bevidst placeres tæt op af Elgigantens eksisterende butikker.
Så er scenen ligesom sat.
Sidste udkald for Expert
Det er så formentlig også sidste udkald for Expert, som i sit endnu ikke offentliggjorte regnskab for 2014 afleverer et underskud på intet mindre end 150 millioner kroner.
Det bringer de samlede tab over de seneste fem år op i nærheden af 300 millioner kroner.
Det seneste tab skyldes afvikling af en række af Experts traditionelle strøgbutikker, men de store tal illustrerer også, hvor store investeringer, det kræver, at skabe og ikke mindst vedligeholde et brand.
Samtidig er der ved at være en voldsom trængsel og alarm på markedet for forbruger-it.
Det kommende opgør mellem Elgiganten og Expert/Power rejser i sig selv spørgsmålet om der overhovedet er er plads til endnu en stor spiller ved siden af Elgiganten.
Men udover Elgiganten er Expert også oppe mod nogle af de helt store sværvægtere inden for både detailhandel og forbrugerelektronik.
Så sent som onsdag i denne uge annoncerede Dansk Supermarked for eksempel, at man overtager onlinebutikken Wupti.
Det køb er endnu et tegn på, at konkurrencen indenfor både forbrugerelektronik og dagligvarehandel skærpes - både når det gælder priser, men også med hensyn til et bredt varesortiment og "butikskoncepter", som i denne forbindelse handler om at få indkøb på nettet til at spille sammen med fysiske butikker og varehuse.
De dybeste lommer vinder
En anden stor spiller på forbrugerelektronik er svenskejede Dustin, som også står på spring til at gentage sin succes fra erhvervsmarkedet med onlinehandel og hurtig levering af til slutkunderne og booste sit salg til privatkunder.
Derfor bliver den kommende krig om it-kunderne i høj grad et spørgsmål om, hvem der har de dybeste lommer. Her er Expert godt kørende med sine rige norske ejere.
Internt i Expert arbejdes der på højtryk med at få leverandører, logistik og levering af varer til at spille effektivt sammen med en lækkert designet web-butik.
Et eksempel er den Expert-ejede online-butik Proshop, som tidligere i år åbnede et pick-up-point i Københavns Sydhavn, hvor onlinekunderne lynhurtigt kan hente deres varer.
De eneste sikre vindere i spillet ser lige nu ud til at være forbrugerne, som kan forvente at få endnu flere farvestrålende tilbudsaviser i deres postkasser med slagtilbud på computere, telefoner, tablets og alt det andet it-isenkram.
Læs også:
Dustin runder en milliard i omsætning: Her er hemmeligheden
Danske Wupti.com solgt: Rigmand Niels Thorborg sælger hele butikken