Hackertruslen mod vore kørertøjer skal tages alvorligt. Derfor sætter et stort teleselskab nu det tunge skyts ind i kampen.
Stadig flere af dagligdagens værktøjer er koblet på nettet eller andre trådløse kommunikations-standarder, der giver hackerne flere angrebsmuligheder.
Biler er absolut ingen undtagelse, og der ligger en potentiel hacker-bombe skjult under kølerhjelmen på et moderne kørertøj. Men det hul vil et britisk teleselskab nu forsyne med en solid prop gennem et samarbejde med etiske hackere.
Det kan du læse mere om her: Advarsel fra amerikanerne: Nye biler kan hackes så let som ingenting
Den britiske telegigant BT oplyser, at firmaet lancerer en ny tjeneste, der er baseret på etisk hacking for at opnå bedre sikkerhed i de opkoblede kørertøjer.
Etisk hacking er hacking, der udføres at sikkerhedseksperter som en test af systemerne, ved at emulere de metoder, som hackere anvender til at skabe ulovlig adgang.
Bluetooth, DVD og USB
BT disponerer allerede over et betydeligt antal sikkerhedsfolk, der arbejder på selskabets sikkerhed, men nu vil telegiganten altså også levere sikkerhed ud af huset i form at sikkerhedstjenester til bilproducenter, forsikringsselskaber og andre aktører i bilbranchen.
Formålet er at identificere og lukke sårbarheder i de netopkoblede biler, før bilerne overleveres til køberne, så de nye ejere kan føle sig trygge fra dag et. Ligeledes skal bilerne følges gennem levetiden og opdateres, så sårbarheder ikke åbner døren for uvedkommende.
De tests, som de etiske hackere skal udføre, vil eksempelvis rette sig mod grænsesnit som Bluetooth-opkoblingen, USB-porte, DVD-drev eller opkoblinger på det mobile netværk.
BT ønsker på denne måde at komme hele vejen rundt om it-installationerne i den enkelte bil for at undgå, at uvedkommende lægger skadelig kode på bilens computer eller ændrer på køretøjets indstillinger.
BMW gik ned på sikkerheden
På den lidt længere bane er det BT's mål at etablere fælles standarder for grænsesnit og sikkerhed til opkoblede biler.
Begrundelsen er, at der mangler standarder, og at behovet bare vil blive større og større, eftersom alle biler vil blive knyttet sammen med internettet.
"Bilproducenterne er konfronteret med en ny verden af sikkerhedsudfordringer. Vi har set eksempler på, at elbiler er blevet inficeret med malware mens de var koblet til en ladestation, fordi ingen forventede, at det var muligt," lyder det fra sikkerhedschef i BT, Hubertus von Roenne.
At der er tale om en reel trussel underbygger en rapport fra det amerikanske senat, der konkluderer, at 12 ud af 16 bilmærker kører helt uden beskyttelse.
Et helt konkret eksempel har ramt den tyske producent BMW.
Den handlede om en sårbarhed i firmaets Connected Drive-teknologi, der betød, at bilen kunne låses op ved hjælp af en ganske almindelig laptop.
Sårbarheden ramte 2.2 millioner BMW'er, så det er ikke bare en enkelt eller to, der står i skudlinjen.
Hullet er dog blevet lappet igen via en software-opdatering til bilerne.
Etiske hackere har vist eksempler på, at bilerne kan blive helt overtaget af hackere.
Det kan du se i videoen i denne artikel: Advarsel fra amerikanerne: Nye biler kan hackes så let som ingenting.
Læs også:
Advarsel fra amerikanerne: Nye biler kan hackes så let som ingenting
Sikkerhedsproblemerne regner ned over os: 14 dage i hackernes tegn
Volvo bygger sin egen cloud-tjeneste: Realtidsdata skal udrydde bilulykker