De store amerikanske internet-selskaber som Facebook og Google har så meget magt og indflydelse i Europa, at det - måske - kræver en særlig myndighed, der kan håndtere dem.
Sådan lyder overvejelserne i EU, hvor man ifølge Wall Street Journal overvejer at etablere en selvstændig myndighed, som primært får til opgave at håndtere og regulere de primært amerikanske internet-giganter.
Oplysningerne kommer i kølvandet på den store sag mod Google, som EU og kommissær Margrethe Vestager netop har søsat.
Den kan du læse mere om her: Google står stærkt i EU's store monopolsag: Her er fire væsentlige problemer for EU
Ifølge avisen er man i de øverste cirkler i europæisk politik stærkt bekymret over de store amerikanske it-firmaers massive indflydelse på europæiske forretningsliv, privacy og andre områder.
Wall Street Journal har fået fingre i planerne via et dokument udarbejdet af EU-embedsmænd til digital kommissær Günther Oettinger.
'Super-knudepunkter' på vej
I dokumentet bliver der advaret mod, at visse websites - som søgemaskiner, online-markedspladser og sociale netværk - er ved at blive 'super-knudepunkter med afgørende betydning' for resten af Europas økonomier.
"Kun en meget begrænset del af økonomien vil ikke være afhængig af dem i den nærmeste fremtid," hedder det i dokumentet.
Ifølge Wall Street Journal bliver der i dokumentet nævnt 32 eksempler på denne type platforme, hvoraf kun svenske Spotify er europæisk, mens de 27 er amerikanske.
Ret usædvanligt bliver en række nordamerikanske it-selskaber ifølge avisen nævnt specifikt med kritik af, at de tager ekstra-ordinært høje priser, mens der ikke er dokumentation for, at de i sig selv skaber beskæftigelse.
"Mens EU-baserede app-udviklere står for 42 procent af den globale omsætning på app-markederne, er den overordende balance i app-markedet negativ, når det gælder EU. Det skyldes primært, at EU-udviklerne betaler høje app-platform-gebyrer baseret på omsætning til nordamerikanske platforms-ejere," hedder det.
Det er velkendt, at Apple tager 30 procent af omsætningen i gebyr for at lægge en app ud i App Store.
Dokumentet fremhæver også, at amerikanske Amazon uden varsel kan smide virksomheder ud af Amazon-systemerne uden bevis.
Amerikanske firmaer som TripAdvisor og booking.com er samtidig blevet de primære adgangsveje til rejser på internettet.
Det gør dem 'i stand til at opkræve gebyrer under fuld diskretion,' hvilket ifølge EU kan være en barrierer for nye spillere, der vil ind på markedet.
Det bliver i dokumentet fastslået, at de pågældende tjenester er præget af mangel på gennemsigtighed, hvilket gør det muligt for dem at udnytte deres markeder til skade for andre virksomheder og forbrugerne, hvilket potentiel udgør en 'risiko for hele den europæiske økonomi,' hedder det.
En særlig EU-vagthund på området skal eksempelvis kunne forbyde, at de enkelte selskaber forfordeler deres egne tjenester eller hindrer, at varer for eksempel bliver udbudt på andre platforme.
EU overvejer samtidig at tvinge alle online-selskaberne til at være 'interoperable' - altså at gøre det muligt for brugerne at skifte nemt mellem de forskellige service-providere.
Selv meddeler Günther Oettinger, at han 'kigger på mulighederne.'
Han understreger, at der ikke er blevet truffet nogen beslutninger