Det Radikale Venstre mistede sidste år sin politiske leder, Margrethe Vestager, da hun i november 2014 startede i jobbet som EU's konkurrencekommissær.
Med udnævnelsen er hun blevet en af de mest magtfulde politikere for alverdens virksomheder, der sælger så meget som en vingummi i Europa.
Hendes ansvarsområder omfatter alle konkurrence-, kartel- og fusionssager på det europæiske kontinent.
På lydefrit engelsk holder hun åbningstalen på netværkskonferencen Copenhagen Summit-konferencen.
Her har arrangøreren President Institute budt godt 1.500 erhvervsledere fra hele Europa velkommen i Bella Center i København under overskriften 'Making it big' og kunne have tilføjet 'med digitalisering'.
Den danske konkurrencekommisær taler om, at fakta går frem for følelser for at sikre en fair konkurrence i blandt andet den danske Telia-Telenor-fusion.
Bagefter møder Computerworld kommissæren til en snak om, hvordan hun har grebet jobbet an i de første seks måneder.
Skal Google betale?
På en skala fra 1 til 10, hvor meget fylder informationsteknologi- og telesager i dit arbejde som EU-konkurrencekommissær?
"Det fylder meget, og det kommer til at fylde mere i fremtiden, fordi hele vores økonomi digitaliseres lige fra danske landmænds målinger af jordkvalitet til de store, globale virksomheders forretninger. Så vi er langt over fem."
Som kommissær skal du blandt andre ting behandle sagen omkring Google, der er beskyldt for at favorisere sine egne produkter i søgningerne og risikerer dermed en bøde på 35 milliarder kroner. Hvad mener du, om Googles måde at drive forretning på i Europa?
"Det har jeg ingen personlige meninger om. Vi er i gang med at undersøge, om klagerne, lige fra shoppingsites til konkurrenter, har ret omkring, at Google skulle misbruge sin magtfulde position."
Flere forsøg på forlig med din forgænger på kommissærposten har ikke ført noget med sig i en periode på godt fire år. Hvad skal der ske nu?
"Ja, det er jeg så i gang med at finde ud af. Lige nu skal jeg danne mig et indtryk af Google selv, som jeg allerede har mødt, og de virksomheder, som har klaget over Googles søgeresultater. Når vi kender resultatet af de undersøgelser, så kan vi også sige mere om afgørelsen."
Undersøgelserne tager ikke længst tid
Der er også en sag på vej omkring Googles mobilstyresystem Android, som går på, Google fremmer blandt andet sin egen korttjeneste. Når man tænker på, at en af Microsoft-afgørelserne tog 16 år, skal vi bare acceptere, at disse afgørelser kan tage årtier?
"Det kan jeg ikke give et generelt svar på, da det er store, komplekse sager med lange retslige efterspil i flere instanser."
"Selve undersøgelserne om et eventuelt misbrug er ikke det, der tager længst tid. Det er den juridiske efterprøvning. Og det er fuldkommen fair, fordi vores europæiske samarbejde bygger på lov og ret."
Kan der virkelig ikke gøres noget for at fremskynde sagerne?
"Mange virksomheder er meget konstruktive med oplysninger, når det eksempelvis drejer sig om fusioner, fordi de bare gerne vil have fusionen overstået."
"Når sagerne derimod omhandler misbrug af magtfulde positioner, så synes virksomheder ofte, at det er ret træls. Derfor foregår samarbejdet i disse sager ikke altid lige så hurtigt, som man kunne håbe på."
Derfor regulerer EU
Kan du ikke som EU-konkurrencekommissær komme til at favorisere europæiske virksomheder frem for eksempelvis kinesiske eller amerikanske virksomheder som Google?
"Nej, jeg kan kun favorisere, at der er en fair konkurrence."
Hvordan kan amerikanske selskaber som Google og kinesiske virksomheder være sikre på det?
"De kan jo se, hvordan vi arbejder med fakta, og at vi ikke forskelsbehandler nogen."
Hvorfor skal EU overhovedet ind og regulere de frie markedskræfter?
"Så længe, der er tale om frie markedskræfter, er alt jo godt. Vi har lovgivning til at beskytte os, når der ikke længere er tale om frie markedskræfter."
"For når du som virksomhed bliver så stor, at du selv kan begynde at kontrollere markedskræfterne, så må vi ind og regulere."
Vil den måske kommende handelsaftale mellem EU og USA ændre betingelserne for, hvordan en konkurrencekommissær som dig kommer til at arbejde med en virksomhed som eksempelvis Google?
"Ikke umiddelbart, men det er alt for tidligt at tale om nu."
Vil granske geo-blocking
Giver det overhovedet mening fortsat at tale om landegrænser i denne globaliserede verden, som vi efterhånden lever i?
"Det er virkelig et område, som vi meget gerne vil undersøge nærmere, fordi halvdelen af alle europæere e-handler, men det er kun 15 procent, der handler over grænserne."
"Derfor er Kommissionen i gang med at undersøge, om vi har sat kunstige handelsbarrierer og geo-blokeringer op for os selv."
Cloud computing er et område, hvor der netop er grænser. Er der en opblødning af databeskyttelsesdirektivet på vej?
"Det skal diskuteres med flere andre kommissærer i regi af det digitale indre marked."
Som konkurrencekommissær, hvad er din vision for dette digitale indre marked?
"Først og fremmest, at det kommer til at ske."
Læs også:
Vestagers rygende varme Google-kartoffel: Så speget er sagen
Google risikerer bøde på 35 milliarder for unfair søgeresultater