Fra børn og fulde folk skal man høre sandheden, lyder et gammelt ordsprog. Mens et lidt nyere et af slags lyder, at du skal designe din hjemmeside, så selv en fuld person kan bruge den.
Den amerikanske it-udvikler Richar Littauer har forvandlet ordsprog som disse til en forretnings-ide, som han kalder "The User Is drunk".
Kernen i konceptet er ganske simpel: Du betaler ham 250 dollar eller knap 1.700 kroner - til gengæld drikker han sig i hegnet og tester brugerfladen på din hjemmeside.
Fulde folk skal kunne bruge din side
Pointen er, at hvis selv en alkoholpåvirket person kan betjene din hjemmeside, så er hjemmesiden designet så intuitvt, at alle mennesker vil være i stand til at bruge den.
På sin hjemmeside skriver han:
"Enhver funktion på din side skal kunne betjenes af en person, der er fuld. Det er en fantastisk ide. Problemet er bare, at det er svært at teste. Men jeg - og en masse øl - kan teste det for dig."
Til gengæld for de 250 dollar som ydelsen koster, får du et såkaldt screencast, hvor han lettere snøvlende og med i omegnen af fem øl i blodet giver sin ærlige mening om din hjemmeside.
Derudover får du også tilsendt en rapport via mail, hvor han gennemgår de svagheder, som han har fundet.
Til folk der eventuelt skulle være bekymret for Richards helbred, kan det oplyses, at han lover at drikke "ansvarligt."
Derudover oplyser han, at han har et helt almindelig fuldtidsarbejde (no pun intended) og kun arbejder som fuld brugerflade-ekspert et par gange om ugen.
Via dette link kan du se et eksempel på, hvordan en fuld Richard Littauer evaluerer brugeroplevelsen på en hjemmeside.
Læs også:
Twitter træffer 'helt usædvanlig' designbeslutning
Sådan bliver din webshop mere brugervenlig: Stjæl de andres ideer