Kursen for den offentlige sektors it-indsats i de næste fem års tid frem mod 2020 er i fuld gang med at blive udstukket.
Digitaliseringsstyrelsen har løftet sløret for de målsætninger og overordnede it-pejlemærker, som staten, kommunerne og regionerne i de kommende år skal have for øje.
Selve arbejdet med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2016 - 2020 skal forhandles på plads mellem de offentlige parter inden oktober i år.
Optimerer arbejdsgangene
Konkret har den offentlige sektor udset sig en besparelse på mellem to og fire milliarder kroner frem mod 2020, når strategien er gennemført.
Derudover lyder målsætningerne, at strategien skal være med til at øge beskæftigelsen og sikre øget vækst.
Disse mål skal blandt andet indfries ved, at den offentlige sektor stiller brugervenlige it-værktøjer til rådighed med genbrug af data, der giver borgerne svar på deres henvendelser med det samme.
Derudover er målsætningen, at virksomhedernes administrative byrder mindskes, og at lovgivningen tilpasses, så de offentlige myndigheder får optimeret deres interne arbejdsgange.
De tre pejlemærker
For at nå målene er de i kommissoriet udstukket tre pejlemærker, som der skal navigeres efter.
Første pejlemærke er i overskriftsform en effektiv og værdiskabende offentlig sektor.
Ifølge de offentlige parters kommissorium kan dette eksempelvis opnås 'ved en bedre udnyttelse af digitalisering til at sikre øget produktivitet, flere fælles løsninger, mere effektiv organisering og reducerede udgifter til it'.
Andet pejlemærke omhandler, at den offentlige sektors digitale services skal skabe værdi for borgere og virksomheder.
"(Det) kan for eksempel opnås gennem en hurtigere, sammenhængende, mere tilgængelig og brugervenlig
digital service, når borgere og virksomheder interagerer med det offentlige," lyder det i arbejdsplanen.
Slutteligt er tredje overordnede pejlemærke, at den offentlige digitalisering skal understøtte virksomhedernes vækst.
Ifølge kommissoriet kan dette opnås 'ved at reducere administrative byrder, understøtte digital omstilling i virksomhederne og bidrage til at udvikle et konkurrencebaseret marked for digitale ydelser'.
Flere prioriterede temaer
Udover disse tre pejlemærker fremgår det af kommissoriet, at den kommende digitaliseringsstrategi kan fokusere på en lang række temaer.
Det drejer sig blandt andet om:
- Øget automatisering af offentlige sagsgange
- Bedre brugeroplevelser for borgere og virksomheder
- Klare mål for den digitale velfærd
- Øget datadeling mellem myndighederne
- Sammenhængende it-arkitektur på tværs af myndighederne
- Øget fokus på borgere og virksomhedernes datasikkerhed
- Øget professionalisering i styring af it-projekter
- Videreudvikling af governance-strukturen for den fællesoffentlige digitalisering
Samtidig understreges det i kommissoriet, at mobil- og bredbåndsdækningen skal understøtte den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Du kan selv dykke ned i kommissoriet og de offentlige myndigheders målsætninger frem mod 2020 her.
Udover de danske planer er EU i disse dage også i fuld sving med at udstikke kursen for de kommende år på europæisk plan, som du kan læse mere om her.
Hvordan det er gået med den nuværende fællesoffentlige it-strategi for 2011 til 2015 kan du læse mere om her.
Læs også:
Så mange milliarder kroner bruger det offentlige Danmark på it
Staten bruger milliarder af kroner på it-konsulenter: Kunne man ikke gøre det bedre selv?