Internet of things eller tingenes internet er et af tiden store it-emner.
Og for at få det at ske, skal vi have et ultra-stabilt netværk til at koble tingene sammen.
Det netværk er man gået i gang med at bygge på Aalborg Universitets Institut for Elektroniske Systemer.
Det handler ikke om at sætte hastighedsrekorder med store mængder data, men om ekstremt pålidelig kommunikation med små beskeder mellem et svimlende stort antal enheder.
"I mit projekt vil jeg for eksempel bruge det til ultra-pålidelige forbindelser mellem to biler, der koordinerer med hinanden, før de kører ind i et trafikkryds, så de ikke støder sammen," indleder makedonskfødte Petar Popovski om sit projekt, der er blevet døbt Willow (WIreLess LOWband communications:massive and ultra-reliable access).
"Det er trådløs kommunikation ved lav datahastighed men med meget, meget stor pålidelighed og med lav forsinkelse eller fra massive antal enheder. Når den teknologi bliver tilgængelig overalt, vil det skabe et gennembrud for helt nye tjenester," fortæller han.
Udviklingen af den langsomme, men stabile lowband-kommunikation har netop fået cirka 15 millioner i forskningsstøtte.
Og det er noget af en omvendt verden, der tages fat på.
"Det er relativt let at fordele en stor båndbredde mellem få brugere. Men vi kan ikke i dag fordele samme båndbredde ud mellem et meget stort antal brugere. Det svarer til, at en kunde går i banken og beder om at låne en million kroner. Det kan banken sagtens håndtere. Det er straks vanskeligere, hvis der kommer en million mennesker, der hver gerne vil låne en enkelt krone," siger netværksforskeren.
Det tekniske problem, som forskerne skal løse, handler altså ikke om at skaffe mere båndbredde. Udfordringen består i at dele båndbredden mellem mange flere tilkoblede enheder end nu.
"I dag har vi 300 til 500 brugere, som er forbundet til en mobilcelle, der igen er forbundet til en basestation. Vi forestiller os, at vi i 2020 har mellem 10.000 og 20.000 enheder, som er forbundet til samme basestation," siger Petar Popovski.
Læs også: Internet of Things giver kæmpe sikkerhedshovedpine: Kan koste firmaer livet
Nye pakker og ny protokol
Målet med forskningen er at skabe en ny datapakkestruktur til små - også kaldet korte - pakker og en protokol, der kan transportere dem med stor sikkerhed.
Opkoblede enheders behov er nemlig anderledes og mere afgrænsede end storforbrugende internetsurferes.
Til gengæld er der mange flere enheder, der kan kobles på nettet, eksempelvis biler, radiatortermostater, elmålere eller det allestedsnærværende køleskab.
Derfor skal pakketransporten designes på en ny måde.
Et ofte nævnt skøn anslår, at der i 2020 vil være 50 milliarder enheder koblet på nettet.
"Med Internet of Things tager vi en masse ting fra hverdagen og forbinder dem til nettet for at kunne lave nye tjenester. Når vi får gjort forbindelsen til dem ultrapålidelig, tror jeg personligt på, at det bliver starten på internettets fjerde bølge, som vil give os helt nye tjenester."
"Præcis hvilke, véd jeg ikke. Men når vi stiller muligheden til rådighed for forbrugerne og udviklerne, vil det vælte frem med løsninger," vurderer Petar Popovski.
Fly uden piloter
Han forudser, at de nye standarder for sikker datakommunikation med tiden kan føre til anvendelser, som vi har svært ved at forestille os i dag.
"Lad mig give et eksempel. I dag har vi piloter i flyene. Men med en ekstremt pålidelig og hurtig forbindelse fra jorden til flyet, der med garanti virker 99,999 procent af tiden, vil piloten ikke behøve at være ombord for at styre flyet."
"Vi er ikke nået til det punkt, hvor jeg selv ville sidde i et fly uden pilot. Og fjernstyring af fly er ikke nødvendigvis "lowband". Men når vi kommer så langt, vil vi også kunne redesigne den måde, vi gør en masse andre ting på," forklarer professoren.
Det er Det Europæiske Forskningsråd (European Research Council - ERC), der har bevilget to millioner euro til forskningen i det pålidelige og massive netværk.
I videoen forklarer Petar Popovski om sit projekt.
Læs også:
Internet of Things giver kæmpe sikkerhedshovedpine: Kan koste firmaer livet