Verdens suverænt mest udbredte søgemaskine, Google, starter nu en målrettet kampagne for at øge markedsandelen yderligere.
Google har udset sig Firefox-brugerne som den nye målgruppe, hvilket betyder, at en del af brugerne nu bliver mødt med en stor reklame over deres søgeresultater med teksten: "Switch your default search engine to Google."
Det skriver searchengineland.com.
Når man i dag henter Firefox som dansk bruger, er Google allerede standardsøgemaskine, men open source browseren Firefox har siden november kørt med Yahoo som standard-søgemaksinen i blandt andet USA.
Yahoos aftale med Mozilla fik Yahoos markedsandel til at stige, men nu slår Google altså igen ifølge searchengineland.com.
Så meget fylder Google
Det er ellers ikke, fordi Google står og mangler brugere.
Ifølge Statcounter ligger Google på globalt plan i dag på en markedsandel på 87,8 procent, mens Bing har andenpladsen med 4,45 procent, og Yahoo ligger på 3,73 procent.
Her i Danmark er Googles dominans endnu mere markant, da selskabet ifølge FDIM-statistikken har en markedsandel på 96,29 procent.
Bing har i øjeblikket andenpladsen i Danmark med en beskeden markedsandel på 1,54 procent, mens Yahoo ligger på 0,88 procent.
Læs også: