80 procent af kommunikationen mellem danskere og den offentlige sektor skal i slutningen af 2015 være digital.
Det store spørgsmål er så, om vi når dette mål om små 10 måneders tid.
"Det kan jeg ikke udtale mig om med sikkerhed på så tidligt et tidspunkt, da der lige nu helt klart er nogle store skridt foran os," svarer kontorchef Louise Palludan Kampmann fra Digitaliseringsstyrelsen til Computerworld.
En ambitiøs stat
Staten har ved indførelsen af sit digitale paradigmeskifte fra starten valgt at sætte et mål om, at 80 procent af al kommunikation mellem det offentlige og borgerne skal foregå digitalt.
Det mål er blevet indført for, at den offentlige sektor kan spare en god milliard kroner i kommunikationen med borgerne.
"80 procent er et udtryk for, at vi har været ambitiøse fra starten," forklarer Louise Kampmann.
Helt firkantet har staten valgt en strategi med to hovedposter: Digital post og så de digitale selvbetjeningsløsninger.
Lanceringen af selvbetjeningsløsningerne er så igen inddelt i fire bølger, der skvulper ud mod danskerne hvert år i begyndelsen af december startende tilbage i 2012.
Digital post er i hus
På digital post er mål om de 80 procent nået for længst - helt som forudset.
I dag er 89,4 procent af alle danskere over 15 år tilmeldt digital post, mens der på selvbetjeningsfronten tegner sig et noget mere broget billede.
"Vi er næsten i mål med bølge 1. På bølge 2 skal der ske et ryk, mens bølge 3 lige er lanceret. Bølge 4 skal førstebehandles i folketinget på fredag. Så det er klart, at man på nuværende tidspunkt ikke kan sige noget endegyldigt om, hvorvidt vi når målet om 80 procent på selvbetjeningsløsningerne ved udgangen af 2015," bedyrer Louise Kampmann.
Op og ned med tallene
Hun nævner, at vi på nogle selvbetjeningsområder er langt over målet med de 80 procent på antallet transaktioner, hvilket eksempelvis gælder indskrivning til skole.
Den løsning blev obligatorisk at benytte fra den 1. december 2012, og brugen ligger i dag oppe på 98 procent.