Benhård central planlægning og konsekvent fokus på borgernes behov indenfor digitalisering har på fem år sparet de britiske myndigheder for, hvad der svarer til 13 milliarder kroner.
Det siger teknologichef i det den britiske regerings "Government Digital Service", James Stewart, som i sidste uge besøgte København.
Han var inviteret af firmaerne Fair&Square og Zangenberg Analytics til at fortælle om de britiske erfaringer med udvikling og drift af digitale borgerservices.
I stedet for store, integrerede it-systemer har den britiske centraladministration nu i en årrække har satset på at omlægge sine digitale services efter en ny skabelon, hvor det er borgernes behov der er i fokus.
Og i stedet for at overlade det til eksterne leverandører at opbygge arkitekturen bag de enkelte løsninger, er dogmet nu, at services så vidt muligt skal bygges på standard-produkter og open source-teknologier.
"Målet er at levere digitale services, der er så gode, at folk rent faktisk bruger dem. Så udgangspunktet er, at formålet med teknologi er, at gøre det muligt for det offentlige at imødekomme borgernes og virksomhedernes behov. Det perspektiv er nødvendigt for at opnå det, vi vil," siger James Stewart til Computerworld.
Han nævner digitale services og selvbetjeningsløsninger til vælgerregistrering, virksomheders indrapportering af data, betaling af skatter og afgifter eller tilmelding til køreprøver som eksempler.
Siden 2009 har hans afdeling under det britiske Finansministerium haft ansvaret for at slå de grundlæggende streger, før man går i gang med at bygge de enkelte løsninger.
På den måde opbygger de britiske myndigheder deres egen ekspertise. Dermed står de også stærkere, når der skal forhandles aftaler med eksterne leverandører.
Og næsten allervigtigst: Modsat traditionel outsourcing af udvikling og drift undgår man at dræne de offentlige myndigheder for de kompetencer, som er nødvendige for at styre den enkelte projekt og holde fast på en overordnet digital strategi.
"Problemet med outsourcing er, at man tit ender i en situation, hvor du mister din ekspertise og viden. Har man først gjort det, er man i en grim situation," siger James Stewart.
"Der er brug for, at man inhouse forstår, hvad der er teknologisk muligt og forstår hvilke behov ens brugere har, og hvordan man designer sine systemer i forhold til det."
"Først da kan man træffe intelligente beslutninger, om man skal nå sine mål ved at købe standardløsninger og commodity-løsninger, eller om der er brug for, at man indgår et partnerskab med en ekstern leverandør," siger James Stewart.
Giganterne under pres
Han fortæller, at de engelske erfaringer viser, at det er muligt både at spare penge og gøre de digitale services billigere, samtidig med at man får services af bedre kvalitet.
Som en del af den digitale strategi måler man kvaliteten af den enkelte services: Hvor meget koster den enkelte transaktion, hvor mange brugerforespørgsler bliver gennemført, og om brugerne er tilfredse. Du kan se tallene på gov.uk/performance.
Den britiske model for udvikling af digitale services rokker ifølge James Stewart ved forretningsmodellen for en række af de store multinationale leverandører som IBM og CSC, som i stor stil har leveret digitale løsninger til det offentlige.
"Nogle af de store udbydere ser det her som en trussel mod deres forretningsgrundlag. Men de har brug for at ændre sig. Det pres, de møder hos os, svarer til det pres de er udsat for fra deres store private kunder," siger James Stewart.
Han mener dog, at man allerede har set flere af de store leverandører tage fat på at omlægge deres forretning, fordi de har indset, at de bliver nødt til at ændre den måde, de driver forretning på.
"Jeg synes, der sker nogle interessante ændringer hos de store producenter. Nogle af dem vil have succes med den forandring, som de er på vej i gennem. Men de kommer til at ændre deres forretningsmodeller," slutter James Stewart.
Læs også:
Digitalisering vil koste millioner af job i de kommende år
Danmark rasler ned: Briterne har overhalet os i digitalisering