Artikel top billede

Testmodellen på besøg ved Supercharger-stationen lige ved Transportcenteret i Køge.

Test: Teslas opdaterede Model S - med autopilot og 400 heste

Autopilot, ny firmware og flere sikkerhedsfunktioner - den nyeste udgave af Tesla Model S er fuld af spændende teknologi. Vi har kørt en tur og er - stadig - vilde med Tesla.

Jeg elsker opdateringer. Er der en app eller et program i en ny version er jeg - næsten - altid parat til at opdatere.

Og selv om jeg efter mange år med it burde vide bedre, så er selv Windows Update lidt spændende - for hvad har de fundet på denne gang?

Derfor var det også med en vis spænding, at jeg satte mig bag rattet i Tesla model S.

For mens meget af Tesla S er det samme som den model, som vi testede i november 2013, så har Tesla opgraderet på modellen med både ny software og ny hardware siden oktober 2014.

Du kan vores første test af Tesla S her: Test: Tesla S er køreglæde og gadget i en fantastisk pakke

Samme - kraftige - elmotoriserede basis

Basis er dog stadig den samme model med baghjulstræk fra elmotorer, som forsynes fra de mange batterier i bilens bund.

Batteriernes evne til at sende store mængder strøm til de kraftige elmotorer sikrer en acceleration som normalt kendes fra superbiler - her bare i en sedan på over to tons.

Eller for at gentage hvad vi skrev i vores oprindelige anmeldelse: "For selv store V8-motorer kommer til kort over for el-motorernes kæmpe moment, som desuden kan leveres uden unødige pauser. Her er ingen turbo-tøven eller omdrejninger der skal nås, men bare et tryk på speederen, hvorefter de mange kilo springer frem." - noget som var sandt i 2013 og som stadig gælder i dag.

Noget af det mest imponerende er dog mellemaccelerationen, hvor traction controllen må fange den store bil, når den prøver at lave hjulspin fra 80 kilometer i timen på en våd vej. For de over 400 hestekræfter er til rådighed hele tiden - uanset hastighed.

Over 400 heste

Men selvom de er over 400 hestekræfter på spring - og næsten 700 i den kommende model D med firehjulstræk - så er Tesla S ikke en frådende superbil, som du nervøst klamrer dig til rattet i.

For så længe din speederfod er nogenlunde rolig kan du - eller din bedstemor - i bedste flyderstil styre bilen rundt i trafikken - for en del af historien om elmotorernes konstant kraftoverførsel er jo også, at Tesla S´s kræfter leveres på en helt forudsigelig måde.

Computerworlds test-model kom med en softwareopdatering parat til installation.

Den hentes normalt ned via bilens indbyggede 3G-pakke, og derefter kan installationen planlægges.

Selve updaten tog lidt under to timer, hvorfor den blev sat til at installere natten over, mens Model S alligevel sov sødt i garagen med en fast forsyning af 16 ampere strøm.

Med opdateringen vel installeret var vi parat til at teste den seneste udgave af Teslas software, som binder den nye radar- og kamerahardware sammen med resten af bilen.

Tesla med autopilot

Tesla selv kalder teknologien for Autopilot - måske lidt modigt, for der er et stykke vej til, at du kan læne dig tilbage og nuppe en lur, mens Tesla får dig sikkert hjem.

I stedet er der tale om en række værktøjer, som hjælper dig som chauffør. Det gør de til gengæld ret godt.

Centralt i pakken er den nye intelligente fartpilot.

Det er den, som vi gennemgår lidt grundigere i videoen her på siden (se den!).

Ideen er, at du aktiverer fartpiloten ved en given hastighed, hvorefter bilen som udgangspunkt holder hastigheden.

Samtidig holder radaren, som er en boks ved bakspejlet, øje med vejen foran og eventuelle andre bilers hastighed.

Kører bilen foran hurtigere, bliver du ved din egen hastighed, men kører den langsommere, bliver din hastighed justeret derefter. Helt ned til at bilen foran - og dig - holder stille.

Når der så bliver grønt lys igen, skal du blot berøre speederen, hvorefter Teslaen igen følger bilen foran.

Blinker du i øvrigt ud i overhalingsbanen vil Tesla automatisk begynde at accelerere op til den fart, som autopiloten har fået besked om - på den måde behøver du ikke vente, til systemet opdager at banen er fri.

Tesla selv siger, at du i princippet kan - men ikke bør - køre inde i byen med systemet slået til.

Hvilket vi selvfølgelig måtte prøve i en forstad til København (se nu den video).

Og mens det er lidt angstfremkaldende de første par gange ikke at røre bremsen, mens bilen foran kommer hastigt tættere på, så fungerer det upåklageligt.

Et system primært til motor- og landevej

Det er dog på motor- og landevej, at systemet er mest hjemme og ved en tur fra Køge til Herlev ved København formåede undertegnede at køre på autopilot fra motorvejstilkørsel til motorvejsafkørsel.

Noget som blandt andet hænger sammen med Teslas evne til at holde fokus på bilen direkte foran selv ved smalle fire-sporede vognbaner ved vejarbejde og i tæt trafik.

Andre producenter har også fartpilot med nogle af de samme funktioner, men Teslas gør bare arbejdet rigtigt godt.

Og kombineret med det kraftoverskud, som bilen kommer med, så er du aldrig i tvivl om, at du kan hænge på og holde den korrekte afstand til bilen foran.

Systemet er i øvrigt også koblet sammen med et nødbremse-system, som skulle hjælpe dig ved katastrofeopbremsninger forårsaget af ting på vejen foran dig.

Vi havde dog ikke mulighed for at teste den del af sikkerhedsopdateringen.

Sammen med autopilot kommer der desuden et kamera, som holder øje med striberne på vejbanen og får rattet til at vibrere, hvis du begynder at krydse dem uden at have blinket af.

Det system er knapt så præcist som den radarbaserede fartpilot og brummer fra tid til anden bare du nærmer dig striberne. Men det er lidt nemmere at tilgive et sikkerhedssystem, som hellere brummer en gang for meget end en gang for lidt.

Har du ikke brug for en virtuel Big Mother i rattet kan funktionen dog også deaktiveres.

Flere opdateringer på vej til Model S

Tesla selv siger, at man endnu ikke er færdig med at udnytte Model S - og snart D-modellernes - i alt 12 sensorer placeret hele vejen rundt om bilen.

Systemet som advarer om vejbaneskift kom således med en opdatering i oktober 2014, fartpilotens smarte funktioner blev aktiveret i januar 2015 og i løbet af året kan S-ejere med autopilot-hardwaren forvente at få funktioner som automatisk parkering (inklusiv den af mange frygtede parallelparkering), et system der holder øje med blinde vinkler samt en overvågning af mulige sidekollisioner.

Det oplagte spørgsmål er selvfølgelig, om Tesla Model S på et tidspunkt skal køre sig selv - og måske dig - sikkert hjem uden menneskeligt input, men det afviser Tesla og fastlår at funktionerne i stedet sig guide og hjælpe dig til at køre sikrere:

"Model S is not intended to be a self-driving car. Tesla intends to limit safety risks and increase convenience while keeping the driver an integral part of the driving experience.".

Det klarer den seneste opdatering til gengæld også ret godt.

For Tesla er stadig sjov at køre - og med den centrale 17 tommer skærms informationsstem utroligt intuitiv at betjene.

Vil du vide lidt mere om teknologien, baggagerum og køreegenskaber, så læs Computerworlds oprindelige test af Tesla Model S.


Loading ikon