Foreningen Ældre Sagen med modne medborgere i medlemskartotekerne ønsker med et åbent brev til finansminister Bjarne Corydon (S) at få ændret reglerne i borgernes digitale kommunikation med det offentlige.
Mere specifikt ønsker Ældre Sagen i lighed med Aalborg Universitet at få ændret lovgivningen, så når en borger er fritaget for digital post, gælder det også på det digitale selvbetjeningsområde.
"Vi mener ikke, at det giver mening at gå ud fra, at en borger, der er fritaget for Digital Post, er i stand til at betjene sig selv via de digitale selvbetjeningsløsninger," lyder det blandt andet i brevet fra Ældre Sagens direktør Bjarne Hastrup til finansministeren.
Kan ikke få penge
Han refererer desuden i brevet til Aalborg Kommune, der i den seneste tid har oplevet, at flere ældre simpelthen giver op over for de digitale udfordringer.
"At ældre borgere helt opgiver at søge om ydelser, de har krav på, så kan der ikke være tvivl om, at der er behov for en lovændring," hedder det i brevet.
I den seneste bølge af selvbetjeningsløsninger, som har været gældende fra 1. december 2014, er blandt andet ansøgning om folkepension blandt de mange punkter, som borgerne skal have styr på foran deres computere.
Til december kommer så fjerde og indtil videre sidste bølge i selvbetjeningsparadigmet, som sammen med digital post skal være med til at give det offentlige besparelser på omkring en milliard kroner.
Chefer er overvejende enige
Bjarne Hastrup henviser i sit brev til Bjarne Corydon også til en undersøgelse fra i sommers, hvor borgerservicechefer fra 78 kommuner deltog i en undersøgelse om digitalisering i kommunerne på opfordring fra Ældre Sagen.
Undersøgelsen viste blandt andet, at 23 procent af cheferne var 'helt enige' i ønsket om at lade borgere blive fritaget fra kravet om tvangsselvbetjeningen, mens 41 procent var 'overvejende enige'.
Der er altså tilsyneladende opbakning fra de chefer, der i sidste ende skal administrere borgerbetjeningen, fremgår det af Ældre Sagens brev.
Kan selv klare kontakten
Ældre Sagen peger desuden på flere fordele ved, at fritagelsen fra digital post også gælder for selvbetjeningsløsningerne.
"For det første giver borgerne nogle klare retningslinjer i forhold til i dag, hvor det er svært at forstå sammenhængen mellem at være fritaget for Digital Post men ikke de digitale selvbetjeningsløsninger," hedder det i brevet, der fortsætter:
"Det giver endvidere en tryghed for den person, der er fritaget, at vide, at man selv kan klare kontakten med det offentlige."
Derudover argumenterer Bjarne Hastrup også for, at fritagelsen af visse ældre medborgere også vil frigøre ressourcer i kommunerne, der bruger tid på at 'medbetjene' borgere, der henvender sig på borgerservicecentret.
Mødes om lidt
Finansministeriet har i første omgang sendt sagen om eventuel fritagelse for digital selvbetjening over til Digitaliseringsstyrelsen.
Styrelsen fortæller til Computerworld, at den har indkaldt blandt andre KL, Udbetaling Danmark og en række kommuner til et møde i slutningen af februar for at få afdækket udfordringerne med de nuværende regler, og den måde de administreres på.
"Det skal være med til at danne et samlet billede af, om der er udfordringer med reglerne, som de er, og hvor udbredte de i så fald er," forklarer kontorchef Louise Palludan Kampmann fra Digitaliseringsstyrelsen.
Hun tilkendegiver, at den nuværende debat om fritagelse kan medvirke til en vis forvirring.
"Derfor er det vigtigt at understrege, at kan man ikke bruge de digitale løsninger, går man ned på sin kommunes borgerservice og bliver betjent på en anden måde. For eksempel får man en fysisk blanket, ligesom man typisk gjorde før, der var indført digital selvbetjening," lyder det fra kontorchefen.
Offentlig selvbetjening skal være sjov - her har du eksempler på rigtig god selvbetjening
Nu skal du bruge NemID hvis du vil skilles - se de nye løsninger her
Pia Kjærsgaard: Frygter digital post bliver næste store it-skandale