Hvis Microsoft misbruger sit monopol ved at levere sin lyd- og billedafspiller, Media Player, sammen med Windows, så er det også misbrug at stoppe beskedtjenesten Messenger ned i halsen på kunderne sammen med styresystemet.
Sådan lyder logikken fra firmaet bag Koreas største internetportal, Daum Communications, som har slæbt Microsoft for en lokal domstol.
Daum indklagede allerede Microsoft for de lokale konkurrencemyndigheder i 2001, da softwaregiganten begyndte at levere Messenger-softwaren sammen med Windows XP. Men den sag er endnu ikke afsluttet.
Derimod har EU besluttet at give Microsoft en bøde på 3,7 milliarder kroner for at misbruge sit monopol på styresystemer til pc'er. Den bøde er blandt andet begrundet i bundlingen af Windows og Media Player, og EU har forlangt, at Microsoft også leverer styresystemet uden medieafspilleren.
I Sydkorea er der kamp om kunderne på markedet for beskedtjenester, hvor Daum ifølge nyhedsbureauet AP har omkring 10 procent af kunderne. Ifølge selskabets stævning af Microsoft har det lidt betydelige tab på grund af Microsofts bundling, der af selskabet bliver betegnet som ulovlig.
- Vi har besluttet at tage sagen i retten, fordi Microsoft prøver at udvide sin monopollignende position til markedet for beskedtjenester ved ulovligt at udnytte sit operativsystemet stærke position, siger Daums talsmand, Park Hyun-jung, til The Korea Times.
I forhold til EU's sag mod Microsoft er Daums krav begrænsede. Selskabet søger en erstatning på 56 millioner kroner. Men på verdensplan har Microsoft anderledes magtfulde konkurrenter inden for beskedtjenesterne, først og fremmest AOL Time Warner. Selskabet stod også bag Netscape-browseren, som blev udkonkurreret, da Microsoft begyndte at levere Internet Explorer sammen med Windows.
Både AOL og andre udbydere af beskedtjenester vil derfor følge den koreanske sag tæt, og taber Microsoft, kan det blive begyndelsen til nye og større monopolsager mod selskabet.
Det mener Microsoft dog ikke selv, at der er grund til at frygte.
- Vi mener, at Microsoft har handlet i overensstemmelse med den koreanske konkurrencelovgivning. Der er masser af konkurrence på det koreanske marked for beskedtjenester, og det er en god ting for de koreanske forbrugere, siger marketingchef Seo Min-seong fra Microsoft i Korea til The Korea Times.