Selvom Digital Post i 2014 blev trukket ned om ørerne på alle danskere over 15 år, er det langt fra alle offentlige institutioner, der kan modtage digital post.
Det måtte en Computerworld-læser sande, da han ville sende fortrolige patientinformationer til Herlev Hospital nord for København.
Han fik via hospitalets hjemmeside oplyst, at mails med persondata, personfølsomme oplysninger og fortrolige oplysninger skal sendes til hospitalet og besvares af hospitalet via en såkaldt 'sikker forbindelse'.
Samtidig kunne han dog på hjemmesiden læse:
"De fleste af hospitalets e-mail-adresser er ikke koblet op til en 'sikker forbindelse'. Det betyder, at vi ikke kan besvare mails fra disse postkasser, hvis mailen indeholder personfølsomme data og fortrolige personoplysninger. Hvis hospitalets gør det, overtræder vi Persondataloven (§ 7, stk. 1)."
Derfor anbefaler hospitalet, at folk med fortrolige oplysninger til hospitalet enten ringer eller sender et godt, gammeldaws papirbrev med disse informationer.
En plat vittighed
Læseren ønsker ikke stå frem med sit navn og identitet, der imidlertid er Computerworld-redaktionen bekendt.
Han undrer sig over, at der med indførelsen af digital post ikke er muligheder for at kontakte offentlige myndigheder på en sikker måde, og at postgangen således er ensrettet ud mod borgerne.
Det har fået ham i blækhuset og forfattet et brev til Digitaliseringsstyrelsen med følgende ordlyd:
"Undertegnede fuldt digitaliserede ældrebyrde måber over, at man i 2015 ikke er i stand til at sikre sikker e-mail til en af regionens vigtige hospitaler. Ta' venligst telefonen, eller spadser til det nærmeste nedlagte posthus med papirbreve, hvis personfølsomme oplysninger skal deles med det offentlige," lyder indledningen.
"Jeg er i den uheldige situation, at jeg skal kontakte hospitalet med angivelse af mit CPR-nr. som er i forvejen en forstening sikkerhedsmæssigt. Finansministerens drømme om megabesparelser gennem digitalisering er en plat vittighed," runder han af.
Svaret fra Digitaliseringsstyrelsen bliver indledt med, at 'der er ikke noget lovkrav om, at hospitalerne skal kunne kontaktes af borgerne via Digital Post'.
Supportmedarbejderen udtrykker samtidig forståelse for, at man som borger kan have den forventning og oplyser, at de fleste af landets hospitaler i dag kan kontaktes via digital post - dog ikke i Region H.
I sidste ende henvises Computerworld-læseren til Region H for at få svar på, hvorfor der ikke kan sendes sikker digital post til Herlev Hospital.
Kommer i løbet af februar
Som sagt så gjort, og Region H vendte torsdag tilbage med nyheden om, at den digitale kommunikation med regionens hospitaler er mulig ganske snart - altså godt tre måneders tid efter, at borgerne er blevet tvunget på digital post.
"I løbet af februar får man som borger mulighed for at skrive til hospitalerne via Borger.dk på samme måde, som man i dag kan skrive til Region Hovedstadens administrative enheder," lyder svaret fra Region H til Computerworld-læseren.
Svaret glæder Computerworld-læseren, men afføder naturligvis spørgsmål om, hvor mange myndigheder der findes i alt, som ikke er i stand til at modtage digital post fra det offentlige.
Ikke forpligtede til digital post
Kontorchef Louise Palludan fra Digitaliseringsstyrelsen forklarer til Computerworld, at styrelsen gerne så, at flere myndigheder var det gode eksempel og tilgængelige på digital post.
"Det er dog op til den enkelte myndighed, hvordan den vil implementere digital post. I Region H har man nu valgt, at også Herlev Hospital allerede fra næste måned kan modtage digital post, og det er jo glædeligt," siger hun.
Du siger 'allerede'. Danske virksomheder har været tvunget til ordningen i over et år. Var det ikke på tide, at offentlige myndigheder og institutioner også kom i gang, eller har de søgt om fritagelse?
"Man kan som myndighed ikke blive fritaget, ligesom det gælder for borgerne. Der er ingen hjemmel i lovgivningen for, at myndigheder skal være på digital post, men der er indgået en fællesoffentlig aftale, hvor statslige myndigheder, regioner og kommuner er blevet enige om, at de skal være kontaktbare i digital post."
"Det er imidlertid den enkelte myndighed, som har kompetence til at vurdere, hvordan de ønsker at være kontaktbare. Det betyder at nogle myndigheder har valgt at oprette en eller flere kontaktpostkasser i digital post. Ligesom Region H har besluttet, at Herlev Hospital skal være kontaktbar nu. "
Hvad med børnehaven?
Så der kan altså stadig være mange myndigheder og institutioner, som endnu ikke kan modtage digital post fra borgerne, men vi bliver nødt til at ringe eller sende et brev i stedet?
"Vi har 270 myndigheder på digital post, og det er rigtig mange. Jeg skal ikke udelukke, at der i kommuner eksempelvis også er børnehaver, man ikke kan sende digital post til."
Hvis borgerne gerne vil skrive til den institution, hvor deres børn bliver passet, ville det så ikke være naturligt, at de kan gøre det nu, hvor digital post er indført?
"Borgere, der har modtaget digital post fra en myndighed, kan altid også skrive til den pågældende myndighed. Det er som sagt op til den enkelte myndighed at beslutte, hvilke institutioner på området, der skal tilsluttes digital post."
"Lige nu kan vi se, at trafikken går fra myndighederne og ud til borgerne," lyder svaret fra Digitaliseringsstyrelsens kontorchef Louise Palludan.
Hun nævner, at borgere og virksomheder i deres digital post kan se en adresseliste over, hvem de kan skrive til.
Borgere og virksomheder kan på Digitaliseringsstyrelsens egen hjemmeside se, hvor store deres afsendt digital post-meddelelser må være.
Læs også:
Pia Kjærsgaard: Frygter digital post bliver næste store it-skandale