Mens alle konkurrenterne nøler med overhovedet at sælge 3G-telefoni herhjemme, udnytter mobilselskabet 3 tomrummet til at bringe sig så langt i front som muligt.
3 har derfor sat turbo på udbygningen af sit danske mobilnetværk og ligger langt foran de krav, som IT- og Telestyrelsens stiller til netværket.
Styrelsen kræver, at 30 procent af befolkningen har adgang til 3G-netværket ved udgangen af året. Hvor meget foran det krav, 3 er, vil teknisk direktør Torben Bjerre ikke fortælle.
Derimod slår han på, at 3 inden udgangen af året vil dække alle danske byer med ned til 5.000 indbyggere. Desuden etablerer selskabet netværk langs de største veje.
Analytikere: Dyrt netværk
Netop etableringen af netværket har analytikere anset som langt dyrere end at købe selve licensen, som kostede 3 knap 950 millioner kroner. De fleste analytikeres bud har ligget på tre milliarder kroner for at dække de 80 procent af befolkningen, som IT- og Telestyrelsen kræver inden 2008, men det tal kan Torben Bjerre ikke genkende.
- Det beløb, vi ender med at have brugt i DK, er væsentlig under de tre milliarder kroner, siger han.
- Vi kan gøre det billigt, fordi en stor del af vores hovednet står i Sverige, og fordi vi har fået attraktive priser fra vores leverandør, tilføjer han.
3 køber sit netværksudstyr af Ericsson, der har den svenske Wallenberg-familie som en af sine hovedejere. Wallenbergs investeringsselskaber, Investor, ejer også 40 procent af det danske mobilselskab. De resterende aktier ligger hos Hong Kong-konglomeratet Hutchison Whampoa.
TDC dækker hullerne
Torben Bjerre vil ikke sige, hvor 3 har tænkt sig at udbygge netværket næste år.
- Det afhænger af efterspørgslen, konstaterer han.
- På lang sigt tror jeg, at der bliver 3G-dækning i hele Danmark, også i landdistrikterne. Men om det bliver om et år eller om fem år, er meget svært at spå om, siger han.
3's kunder kan benytte TDC's netværk, hvor kunderne selskabets egne master ikke rækker. Det anser Torben Bjerre ikke for at være noget problem.
Men kunderne skal benytte 3's eget netværk for at få del i et af de tilbud, som 3 udnytter til at forsøge at skabe opmærksom på det danske marked, der er ramt af priskrig. Til en fast pris, flat rate, på 49 kroner om måneden kan 3's kunder ringe alt, hvad de orker, til hinanden, men altså kun på selskabets eget netværk.
Ved udgangen af 2003 havde 3 3.425 kunder.