Hvad mener Microsoft helt præcis, når firmaet lover, at brugere af Windows-versionerne 7 og 8 i et helt år kan få gratis opgradering til den Windows 10, som efter planen bliver frigivet senere på året?
Sådan lyder det store spørgsmål i efter at Microsoft i sidste uge løftede en del af sløret for sine planer for den kommende version af det legendariske styresystem.
Den nye Windows 10 handler nemlig ikke bare om at få den berømte startknap tilbage på skrivebordet. For vælger Microsoft at gå hele vejen og give også erhvervskunder gratis opgradering til Windows 10, kan det være det sidste lille skub, der kan få mange virksomheder til at kaste sig ud i at gå over på de nyeste Windows-version og samtidig udskifte udslidt hardware. Og så er der lagt op til et kraftigt boost til pc-salget.
Dertil kommer at den nye strategi, hvor de store lanceringer af "en ny Windows" hvert andet-tredje år erstattes af løbende opdateringer giver erhvervskunderne en forventning om en fremtid med mindre bøvl med udrulning af opdateringer og mindre behov for efteruddannelse af medarbejdere.
Men spørgsmålet er, om budskabet om gratis opgradering til Windows 10 nu også gælder erhvervskunderne, eller bliver det kun private brugere, der får adgang til festen?
Direktør Bjarne Riis fra licens-specialisten Crayon, der også har en fortid som direktør i netop Microsoft tvivler. Han ser løftet om gratis opgradering som et signal, der først og fremmest skal profilere Microsoft på consumermarkedet.
Mest til ære for private forbrugere?
"For mig giver det her supergod mening i consumermarkedet, men blandt erhvervskunderne er det langt mere komplekst, fordi der er masser af legacy-systemer og applikationer, der skal testes igennem før man tager skridtet og går over til en nyere Windows-version," siger Bjarne Riis, som peger på, at Microsoft reelt ikke har sagt noget konkret om præcis hvilke Windows-versioner, der får ret til en gratis opgradering..
"Men hvis det også gælder erhvervskunderne, vil der omvendt være en del virksomheder, som vil få lettere ved at tage beslutningen om at udskifte deres hardware i løbet af det år, hvor opgraderingen er gratis," lyder det fra Bjarne Riis.
En af Microsofts toppartnere er firmaet Venzo, som netop er specialiseret i udrulning af software hos kunder i både det offentlige og det private erhvervsliv, vælger direktør Dennis Meldhedegaard-Nielsen at være optimist.
Han mener, at de løbende opdateringer af Windows gør tilværelsen nemmere for virksomhedernes it-chefer.
"Erhvervskunderne er rigtig glade for det, Microsoft gør. De ser det som en håndsrækning fra Microsofts side, og jeg har kun hørt positive udmeldinger hele vejen rundt," siger Dennis Meldhedegaard-Nielsen og peger på, at det med fremtidens løbende opdateringer af Windows bliver en mindre omfattende beslutning for virksomhederne at opgradere til en nyere Windows-version.
Kortere vej til beslutninger om en opgradering vil betyde, at kundernes it-set up bliver mere fleksibelt. Det giver glade kunder. Og glade kunder er godt for både Microsofts forhandlere og partnere og for Microsoft selv, mener Dennis Meldhedegaard-Nielsen.
Kunderne elsker startknappen
Mere lavpraktisk peger han samtidig på, at mange kunder er glade for nyheden om at Microsoft vil holde fast i den berømte startknap, som forsvandt med lanceringen af Windows 8, men som blev genoplivet i Windows 8.1. På samme måde er kunderne tilfredse med, at den udskældte consumer-venlige metro-grænseflade bliver skubbet mere i baggrunden.
"Det er vigtigt for kunderne, at de ting, de gerne vil have ændret fra Windows 8 er med - altså den famøse startmenu, plus at der bliver større fokus på de core-elementer i Windows 7, som kunderne var så glade for."
"Kunderne synes, at det der metro-look er forstyrrende. Nu er Microsoft gået skridtet videre, så når man trykker på Windows-logoet er metro-grænsefladen strammet op og menuen er to the point," siger Dennis Meldhedegaard-Nielsen.
Ligesom sin kollega i Crayon peger han på, at Microsofts nye Windows-strategi ikke ændrer på, at især større kunder stadig vil have brug for at teste, om opdateringer af Windows-versioner understøtter deres eksisterende applikationer.
"Vi kommer aldrig ind i den vedligeholdelsesfri drømmeverden. Kunderne vil have styr på, hvornår de enkelte udrulninger kommer ud. Så selvom Microsoft går over til at lave løbende opdateringer af Windows, vil vi stadig se en omfangsrig test af de her opdateringer inden man vælger at rulle dem ud på hele platformen," siger Dennis Meldhedegaard-Nielsen.
Det betyder vel også, at der stadig er udrulningsopgaver til leverandører som dit firma?
"Vi ved ikke, hvordan det kommer til at fungere i praksis, for så mange informationer har vi ikke fået endnu. Men ja, der vil stadig være et behov for, at man tænker sig om, inden at man begynder at rulle opdateringer ud. Når vi i Venzo opdaterer 40.000 maskiner hos en kunde, er der mange forskellige behov på de enkelte maskiner. Alle disse specialtilpassede applikationer og løsninger vil ikke blive vedligeholdelsesfri ved et trylleslag over natten, så der vil stadig være en masse at bistå med derude hos kunderne," slutter Dennis Meldhedegaard-Nielsen.
Læs også:
Prøvekørt: Fem fede ting i den nyeste Windows 10-udgave
Derfor får Microsoft et stort comeback med Windows 10
Den fulde historie om Windows 10: Microsofts fremtid er på spil