Kun hver 12. virksomhed er i stand til at tracke brugen af såkaldt shadow it i organisationen, selv om netop skygge it er en alvorlig trussel mod virksomhedens bestræbelser på at beskytte følsom data.
'Skygge it' dækker over de mange forskellige løsninger, applikationer og systemer, som en virksomheds medarbejdere anvender, uden at it-chefen eller it-afdelingen ved noget om det.
Du kan læse mere om det her: Den frygtede skygge-it: Når it kommer ud af kontrol
Det gør de fleste, da vi generelt er blevet så dygtige til it, at vi som regel ikke venter længe, hvis vi falder over en eller anden smart løsning eller en smart device, som vi mener kan være til gavn i løsningen af arbejdsopgaver.
Det kan eksempelvis være private mail-konti, fildelings-tjenester som Dropbox og OneDrive og lignende samt eksempelvis sociale tjenester.
Brugen af denne type 'skygge it' er helt ude af it-afdelingens kontrol og udgør derfor en akut sikkerhedsrisiko for virksomheden, hvor data kan forsvinde eller blive hacket, ligesom løsningerne kan fungere som adgangsvej for malware til virksomhedens 'rigtige' systemer.
Alligevel aner it-cheferne reelt ikke, hvor stor brugen af 'skygge it' er i deres organisation, viser undersøgelsen fra Cloud Security Alliance med deltagelse af 200 CIO'er fra hele verden.
Den viser, at blot otte procent af virksomheder kender til omfanget af anvendte tredjeparts-løsninger i organisationen. De pågældende løsninger er stort set altid internetbaserede cloud-løsninger.
"Vi har alle været i gang med at gøre os klar til cloud'en i årevis, men der mangler åbenlys stadig en del uddannelse," siger Jim Reavis, der er direktør i Cloud Security Alliance, til CSO.
For CIO'en kan alene sikre, at tredjeparts-løsningerne bliver anvendt på en forsvarlig måde via uddannelse og opdragelse af medarbejderne.
Der skal med andre ord formuleres klart og tydelige regler om nøjagtigt hvilke tredjeparts-løsninger, der må anvendes til hvad, ligesom alle medarbejderne skal overbevises om, at de også selv skal tænke kritisk, når de vælger en løsning fra 'skyggerne,' der er uden for it-afdelingens synsvinkel.
Ifølge Cloud Security Alliance falder kæden ofte af på grund af begrebs-forvirring.
Organisationen peger på, at ordet 'cloud' ofte betyder noget andet for it-afdelingen end den gør for medarbejderne.
It-afdelingen mener, at 'cloud' dækker over eksempelvis Amazon AWS eller en bestemt virtualiserings-teknologi eller lignende, mens det for medarbejderne også dækker over Dropbox, GoogleDocs, LinkedIn og lignende internet-løsninger.
Hertil kommer, at det i dag er blevet meget nemt for medarbejderne og de enkelte afdelinger i virksomheden at købe og åbne nye cloud-løsninger i eksempelvis Amazon AWS og Microsofts Azure-sky.
Jim Reavis fra Cloud Security Alliance peger på, at kan løses ved at installere monitorerings-software.
"It-afdelingen skal have en 'governance'-rolle i virksomheden og sikre, at brugerne anvender den nødvendige teknologi til at løse forretningens problemer, mens forretningens og kundernes oplysninger skal sikres," siger han.
Det betyder, at virksomheden skal undgå, at enkelte medarbejdere i enkelte afdelinger begynder at opfatte sig selv om deres egne it-administratorer - selv hvis det sker med den enkelte afdelings-leders velsignelse.
Læs også:
Disse ting holder din it-chef vågen om natten
Der investeres flere penge i it - men ikke i it-afdelingen
Holdes udenfor: Firmaer køber massivt ind af it uden om CIO'en
Her er de farligste data-huller for CIO'en - vær ekstra forsigtig her
Tvang: Skal dit firma ansætte en databeskyttelses-chef eller smutter du under søgelyset?