Artikel top billede

Foto: Anders Engelbøl

Opgørelse: Så ofte går dine cloud-løsninger i sort

Ny opgørelse viser, hvilke cloud-løsninger, der havde flest problemer med nedbrud i 2014.

Cloud computing er hottere end nogensinde, og stadig flere virksomheder satser på at få it leveret over nettet som abonnements-løsninger.

Det er samtidig en af grundene til, at reaktionerne kan være ganske voldsomme, når en cloud-løsning brager ned.

For selvom cloud-datacentrene generelt har mindst lige så høje oppetider (hvis ikke højere) som mange interne datacentre i virksomhederne, så påvirker det mange brugere på én gang, hvis en cloud-tjeneste er nede.

At man som kunde ikke selv kan gøre noget ved situationen, men blot må afvente cloud-leverandørens handlinger, gør ikke nedetiden mindre nervepirrende.

Sådan klarede leverandørerne sig i 2014

I 2014 var det først og fremmest Google og Amazon, der havde noget at prale med i forhold til oppetiderne på deres respektive infrastructure-as-a-service (IaaS)-løsninger.

Begge selskaber landede på 99,99xxx, skriver vores kolleger på det amerikanske Networkworld.

Artiklen er baseret på tal fra Cloudharmony, der monitorerer, hvor ofte en lang række cloud-leverandører har nedetider.

Det sker blandt andet ved, at Cloudharmony har en webserver kørende hos hver enkelt leverandør og derfor kan logge både antallet og længden af nedbrud.

Som Networkworld også skriver, så er det ikke en perfekt måde at måle det på, men giver dog et solidt fingerpeg om, hvordan det er at være kunde de forskellige steder.

"Amazons Elastic Compute Cloud (EC2) havde 2.41 timers nedetid fordelt på 20 nedbrud i 2014, hvilket vil sige, at det var oppe 99.9974 procent af tiden."

"Måske det er endnu mere opsigtsvækkende med oppetiden på Google Cloud Platform, der oplevede 14 minutters nedetid i hele 2014. Det svarer til en oppetid på 99.9996 procent," skriver Networkworld.

Microsoft-nedbrud koster på oppetiden

Microsoft havde i november betydelige nedbruds-problemer på Azure, som vi også skrev om her på Computerworld.

"Det Microsoft-nedbrud bidrog til et besværligt år for Azure, hvad angår tilgængelighed. I compute-sfæren havde Azure 92 nedbrud på ialt 39.77 timer. Storage-platformen havde 141 nedbrud på ialt 10.97 timer."

"Til sammenligning havde AWS's storage-platform 23 nedbrud og ialt 2.69 timers nedetid," skriver Networkworld.

Nedenstående figur fra Cloudharmony illustrerer, hvordan nedetiden på compute-delen så ud hos fem af cloud-leverandørerne i 2014.

Du kan se den seneste liste fra Cloudharmony her

Læs også:

Sådan sendte softwareopdatering Microsofts cloud-løsning til tælling

Tre fejl Microsoft begik ved ved det store cloud-nedbrud

Kæmpe-nedbrud på Apples globale cloud-tjeneste




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere