Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskerne: Telebranchen er den mest utroværdige i Danmark - tilliden er helt i bund

Den danske telebranche har et seriøst image-problem: Danskerne sender teleindustrien helt i bund i en tillids-måling blandt 50 brancher. Direktør i Teleindustrien er forundret over branchens blakkede image.

Igen-igen ligger danske teleselskaber helt i bund i danskernes bedømmelse af 50 udvalgte forbrugerområder.

Faktisk ligger services som 'Internet', 'Mobiltelefoni' og 'TV-abonnementer' ikke bare i nærheden af bunden på listen over de 50 produkter og services, men helt nederst som henholdsvis nummer 48, 49 og 50.

Og det er langt fra første gang, at det er tilfældet.

Brancher som eksempelvis brugtvognsforhandlere og solcentre er i mere end en håndfuld år blevet vurderet som værende mere troværdige end telebranchens udbud.

Og denne gang er der heller ikke sket det helt store.

"Markederne for 'internet', 'mobiltelefoni', 'TV-abonnementer' samt 'fastnettelefoni' vurderes signifikant dårligere end de øvrige markeder på både gennemsigtighed, tillid og opfyldelse
af forventning," skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i sin nyligt publicerede rapport.

Fastnettelefoni klarer sig en anelse bedre end de andre teleservices, da dette service-område ligger på en 45. plads klemt inde mellem 'Brugte biler' og 'Banker'.

En international udfordring

Det er langt fra kun danskere forbrugere, der ser ned på teleprodukterne.

I lande som Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannien, Finland, Holland, Frankrig, Italien og Norge ligger disse tre produktkategorier blandt de fire dårligst scorende markeder på tværs af alle lande, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i sin rapport.

I de enkelte lysglimt i rapporten er blandt andet skiftemuligheder inden for mobiltelefoni blevet forbedret.

Samtidig har fremtidens forbrugere i aldersgruppen 18-34 årige større tillid til internetmarkedet end de ældre over 55.

"(Det kan) muligvis tilskrives, at de unge er vokset op med internettet og har nemmere ved at gennemskue markedet," vurderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i sin rapport.

Alligevel er målingen dårligt 'nyt' for den danske telebranche, som altså må tage til takke med de absolutte jumboplaceringer trods af flere års løfter om bod og bedring.

"Vi har strammet op"

Jakob Willer, som direktør for brancheforeningen Teleindustrien har du og din forgænger på posten flere gange lovet, at skuden nok skal vende ved at indføre større ærlighed og gennemsigtighed i jeres markedsføring.

Hvad er din kommentar til, at telebranchen igen er bundskrabere?

"Jeg er rigtig ærgerlig over forbrugerindekset, da vi er en branche, der repræsenterer fremskridt og vækst. Og så er jeg faktisk også en smule forundret over undersøgelsen."

Hvorfor er du forundret?

"Når jeg kigger på udviklingen, så er telepriserne faldet rigtig meget, mens hastigheder og tilgængelighed derimod er steget markant igennem en årrække. Samtidig har flere teleselskaber indført eksempelvis mobilpakker, der gør det nemt at gennemskue prisen for produktet."

Og alligevel ligger teleselskabernes produkter og roder helt nede i bunden endnu en gang. Kan forbrugerne overhovedet forvente, at det nogensinde bliver bedre?

"Jeg mener faktisk, at vi har strammet op. Vores egne undersøgelser viser, at 75 procent er tilfredse med deres teleselskab, mens der aldrig har været så få klager som nu."

Frygter regulering

Ja, ja, det er jo jeres egen undersøgelse. Forbrugerindekset viser jo, at I ligger i bund igen-igen efter utallige løfter om at gøre det bedre. Er sandheden, at I reelt er ligeglade, da danskerne jo alligevel nok skal købe både mobiltelefoner og internet?

"Nej, for hvis vi ikke bringer vores omdømme i orden, så kan vi jo blive truet med mere regulering, og det er vi naturligvis ikke interesserede i."

Føler du, at danskerne er ude i en heksejagt, hvor de har set sig sure på teleselskaberne og deres produkter?

"Nej, slet ikke, men internet og mobiltelefoni er trods alt mere komplekst end områder som 'Mælkeprodukter' og 'Kød'. Vi må bare erkende, at rette op på vores image bliver en endnu længere proces, end vi havde forudset for nogle år siden."

Ok, så prøver vi igen i år: Hvad skal der til for, at telebranchen kan få et bedre ry i danske forbrugeres øjne?

"Først og fremmest skal vi slå til lyd for endnu mere gennemsigtighed over dækning og priser, og så forsøge at gøre det på nogenlunde ens måde fra selskab til selskab, så forbrugerne bedre kan sammenligne på tværs af selskaberne."

Læs også:
Telebranchens opråb: Giv os længere bindingsperioder og drop gratis wifi




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere