Det går hurtigere og hurtigere, når virksomheder udvikler nye intranet-løsninger.
Det skyldes ikke, at der er tale om halvfærdige amatør- løsninger, for der tendensen ses på nogle verdens bedst designede intranet.
Det fremgår af en ny analyse fra Nielsen Norman Group, hvor rådgivningsfirmaet kårer de bedste intranet i 2015.
"Nutidens intranet-teams strømliner processerne og arbejder hurtigere."
"En trend, vi så sidste år, gentages i år; at teams går live iterativt i stedet for at vente med at lancere et nyt, kæmpe intranet-design," skriver rådgivings- og analysefirmaet.
Så hurtigt udvikles et intranet
Ifølge Nielsen Norman Groups opgørelse tager det nu i gennemsnit 17 måneder at udvikle et intranet, der kan hive en top-placering hjem.
Nielsen Norman Group lavede en lignende undersøgelse sidste år, som vi også skrev om, og dengang var de de intranet-løsninger, som vinderne kunne vise frem, i gennemsnit udviklet på lidt mere end 16 måneder.
Selvom der dermed er tale om en mindre opbremsning i udviklingstiden, så går det generelt hurtigere og hurtigere med at udvikle løsningerne.
I 2013 brugte vinderne fra undersøgelsen i gennemsnit mere end 26 måneder på at designe deres intranet, og i 2012 var der tale om et gennemsnit på hele fire år.
Om dette års vindere lyder det blandt andet andet:
"Agile eller agil-lignende tilgange blev brugt effektivt i udviklingen og bidrog til den lave gennemsnitstid, der var brug for for at skabe intranettet."
Pas på med dette
Samtidig skriver Nielsen Norman Group dog også, at man skal være klar over, at de agile metoder ikke er nogen 'silver bullet':
"Men bliver det gjort rigtigt, kan det bestemt strømline et projekt. Hvis det gøres uden en ordentlig design-integration, vil agil programmering skabe en usammenhængende brugeroplevelse under standard."
Samtidig peger rådgivningsfirmaet i analysen på, at det er vigtigt, at man husker på, at brugerne hele tiden skal kunne løse deres opgaver på intranettet uden problemer - også selvom man løbende kommer nye nye versioner og forbedringer af designet.
"Ingen medarbejder skal tænke over, hvilken mystisk version af intranettet, der dukker op, når man hver dag logger ind. Deres vigtigste opgaver, navigationen og sektioner med kerneindhold skal designes på et tidligt stadie og forblive statisk. Det vil hjælpe med at skabe det solide fundament, som brugerne har brug for."
Her er vinderne
Nielsen Norman Group peger på, at nogle af de hotte tendenser i intranet-verdenen blandt andet er responsivt design og bedre søgefiltre, ligesom flere af vinderne også kører med intranet-løsninger til meget specifikke formål.
De 10 bedste intranet i 2015 er ifølge Nielsen Norman Groups analyse:
Accolade
Adobe
ConocoPhillips
Klick Health
Saudi Food & Drug Authority
Sprint
TAURON Polska Energia
The Foschini Group
UniCredit S.p.A.
Verizon Communications
Læs også:
Sådan er kæmpe SharePoint-portal smeltet sammen med ERP
Sådan undgår du fiasko med SharePoint-projekter