Har du hældt hovedet godt bagover i en lidt for kærlig forening med snapseflasken til julefrokosten, er 10-20-30 selfier nok det sidste, du ønsker at se på Facebook dagen efter.
Det mener Facebook i hvert fald, du skal have muligheden for at undgå. For verdens største sociale medie er i gang med at strikke en intelligent digital assistent sammen.
Denne assistent kan i bedste Clippy-stil advare dig, så du undgår at uploade pinlige billeder, som ellers på optagetidspunktet synes at være verdens bedste idé.
Det fortæller Yann LeCun, chef for Facebooks arbejde med kunstig intelligens, til Wired.
Han eksemplificerer, hvordan assistenten kan dukke op på din Facebook-profil, når du står til julefrokosten med tung ånde og en næse, der matcher Rudolfs på en prik:
"Hmm, dette her bliver publiceret til alle. Er du sikker på, at du ønsker, din chef og mor ser dette?"
Kunstig intelligens er omdrejningspunktet
At denne Facebook-assistent overhovedet kan vurdere, at du er ved at gøre noget dumt, skyldes, at Facebook kender dine online-vaner - og ikke mindst tidspunkter, hvor du normalt uploader billeder.
Samtidig ved Facebooks maskineriet også på baggrund af din hidtidige opførsel på sitet, hvilke links du er tilbøjelig til at klikke på.
Snart skal Facebooks kunstige intelligens også til at lære om de ord, som du bruger, når du statusopdaterer, så det sociale medie helt automatisk kan foreslå hashtags undervejs.
Denne noget omsiggribende viden om din Facebook-adfærd, som den digitale assistent vil forsøge at udnytte til at guide dig bedst muligt, kan måske virke lidt intimiderende.
Yann LeCun siger til Wired, at assistenten vil dig det bedste. Eksempelvis vil den via ansigtsgenkendelses-software kunne advare dig, hvis nogen uden for din venneliste er i gang med at uploade billeder af dig uden din tilladelse.
"Du vil have ét enkelt kontaktpunkt til at holde øje med dine interaktioner, men det skal også beskytte dine private informationer," siger Yann LeCun.
Hvis du skal til julefrokost i aften, skal du dog nok selv holde øje med både snapseflaske og Facebook-kontoen.
For det sociale medies digitale assistent er indtil videre kun på tegnebrættet.