De store omvæltninger i Expert får nu 19 af kædens butikker til at sige farvel og tak. De 19 butikker vil nu i stedet fra 1. januar køre videre under den frivillige butikskæde Hvidt & Frit, som dermed med et slag næsten fordobler antallet af butikker. Det skriver Børsen.
Faneflugten er blot det seneste eksempel på, at Expert satsning på en fælles nordisk indkøbs- og lagerstrategi og fælles it-systemer ikke falder i god jord hos Expert-koncernens selvstændige franchise-forhandlere.
Expert har tidligere meldt ud, at man vil lukke omkring 30 af de butikker, som koncernen selv ejer. Expert-direktør Jesper Boysen har forklaret det med, at det er vanskeligt, at få økonomien i de mindre butikker til at hænge sammen.
Bedre logistik
I stedet vil Expert åbne op mod 25 såkaldte mega-shops, som skal tage kampen op med især Elgiganten indenfor salg af især forbrugerelektronik og hårde hvidevarer. Det kræver en strømlinet og stærkt centraliseret organisation, hvor der er fokus på lave priser, ekstrem effektiv logistik og ikke mindst stram styring af de enkelte butikkers indkøb.
Den model skaber dog langt fra begejstring blandt Experts selvstændige franchise-tagere. De har blandt andet svært ved at se fornuften i, at Expert åbner en stribe mega-varehuse, der kan ende med at støvsuge de mindre Expert-butikker for kunder.
Det er baggrunden for, at de mindre butikker i Experts kæder nu stille og roligt falder fra.
Så sent som i går kom det frem at en række af de selvstændige Expert-butikker nu går over til den europæiske elektronikgigant Euronics, som i løbet af det næste år vil åbne 20-25 nye butikker rundt i Danmark.
Frafaldet blandt de mindre forhandlere efterlade dog huller i Expert geografiske dækning, og Jesper Boysen har derfor tidligere truet med, at Expert vil åbne nye butikker i de på gældende områder.
Chefen sover trygt
Experts topchef, Jesper Boysen, siger til Børsen, at han ikke ligger søvnløs om natten over, at et stort antal butikker melder sig ud af de forskellige Expert-kæder.
"Vi har haft forhandlere, der ikke vil acceptere de nye indkøbsvilkår. Sådan er det, når man laver store ændringer," siger Jesper Boysen til avisen.
Han siger samtidig, at der er en række mindre butikker, som man ikke har gjort den store indsats for at beholde.
"Omsætningen kan godt blive så lille i en forretning, at det ødelægger vores logistik, for vi kan ikke køre ud for enden af en grusvej for at sætte et par produkter af," siger Jesper Boysen til Børsen.
Læs også:
Udenlandsk elektronikkæde vil tage kampen op med Expert og Elgiganten