Expert ruster sig til priskrig mod Elgiganten

Nye mega-varehuse skal tage kampen op med Elgiganten. Nemmere handel på nettet kan blive et af de områder, hvor Expert kan banke konkurrenten.

Artikel top billede

Et større slag om it-forbrugernes gunst er nu for alvor under opsejling, efter at den norskejede it- og hvidevarekæde Expert har annonceret, at man i begyndelsen af 2015 vil åbne den første af en række kæmpevarehuse.

Ifølge dagbladet Børsen bliver den første front åbnet i Herlev uden for København, hvor Expert efter nytår vil åbne et 3.500 kvadratmeter stort varehus i det kommende Disa-shoppingcenter.

Derefter er det planen at følge op med åbning af yderligere 20-25 nye varehuse indenfor de næste fire-fem år, fortæller Experts danske direktør Jesper Boysen til avisen.

"Vi kigger på de bedste beliggenheder i Danmark. Vi mener, der er basis for 20-25 varehuse over de næste år. Der kommer med sikkerhed 20 varehuse inden for de næste fire-fem år," siger Jesper Boysen.

Experts planer om at udfordre Elgiganten har været undervejs i længere tid, men det er første gang, at Expert sætter konkret adresse på en af de kommende mega-stores.

Planerne om at udfordre Elgiganten har været undervejs i flere år og tog for alvor fart, da Expert i fjor headhuntede Jesper Boysen fra netop Elgiganten, hvor han stod bag både vækst og en stribe imponerende overskud.

Expert har dog endnu ikke løftet sløret for, hvordan man præcis vil skrue sit nye butikskoncept sammen. Et godt bud er dog, at man ligesom Elgiganten vil satse på hård priskonkurrence.

I foråret annoncerede Expert, at man nu går over til en fælles nordisk indkøbspolitik, som skal få tallene på de gule prisskilte ude i butikkerne til at rødme. Læs mere om det her.

Mette Skovgaard Frich fra Retail Institute Scandinavia spår ifølge Børsen, at kampen om de danske kunder bliver benhård. Hun vurderer, at en bedre integration mellem fysiske butikker og nethandel er et område, hvor Expert kan stikke kniven ind hos Elgiganten og snuppe markedsandele fra konkurrenten.

"Elgiganten har førertrøjen på det danske marked for hjemmeelektronik, og det har taget den position, der hedder pris, pris, pris. Hvis man vil have en anden position, skal man udvikle en ny måde at shoppe elektronik på med bedre service eller noget andet, men prisen er stadig en parameter," siger Mette Skovgaard Frich til Børsen.

Læs også:

It-butikkernes vilde rutsjetur

Expert afviser forhandlerkritik: Vi skal kæle for kunderne

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly