I 2015 begynder Google at arbejde med re-design af en række af online-gigantens produkter, som skal målrettes børn på 12 og ned.
Blandt kandidaterne til at blive børnevenlige er Googles Chrome-browser og selskabets videosite Youtube.
Det skriver USA Today.
"Vi forventer, at det bliver kontroversielt, men den simple sandhed er, at børn allerede benytter teknologien i skolen og derhjemme. Så vores tilgang er, at sørge for, at teknologien bliver brugt på en bedre måde," siger Googles chef for børneprogrammet, Pavni Diwanji, til USA Today.
Hun er selv mor til to børn på henholdsvis 8 og 13.
"Den store motivationsfaktor i Google er, at alle medarbejdere har børn. Vi ønsker derfor at ændre vores produkter, så de bliver sjove og sikre for børn," forklarer Pavni Diwanji ifølge USA Today.
Teknologi i børnehøjde
Indtil videre ønsker søgeselskabet ikke at sætte nogle datoer på, hvornår de børnevenlige udgaver af Googles kendte online-services er klar.
Ikke desto mindre fortsætter Google med at sætte børn i fokus, efter selskabet har afholdt Maker Camp, en Doodle 4 Google-konkurrence og Made with Code-programmet, som er specielt målrettet unge piger.
Made with Code-programmet bliver blandt andet brugt til, at børnene kan fabrikere deres egen version af juletræet i Det Hvide Hus.
"Vi ønsker, at børnene skal være sikre. Ultimativt ønsker vi dog at hjælpe børnene med at være mere end teknologi-forbrugere, så det også bliver medskabere af teknologien," lyder det fra Pavni Diwanji.
Derfor er der også jævnligt børn på besøg hos Google, så de kan være med til at skabe de nye børneprodukter.
Den helt store øjenåbner for Pavni Diwanji var da hendes egen datter havde søgt i Googles søgemaskine efter tog, og først og fremmest fandt tidsplaner for nationale tog.
"Hun kom til mig og sagde, at jeg skulle fortælle Google om Thomas Tog (Thomas the Tank Engine, red.), for det har Google tilsyneladende ikke hørt om," siger hun til USA Today.
Myndighederne på banen
Google vil derfor forsøge at genskabe sine produkter til børns behov, mens det samtidig skal være muligt for forældrene at følge med i teknologi-brugen - eksempelvis ved at sætte tidsbegrænsninger på brugen.
Ikke desto mindre er den amerikanske Handelskommission på banen for at holde et skarpt øje med Google-initiativet.
"Vi er ikke ude at lege tag-fat. Det handler bare om at sikre børnenes beskyttelse og overholde reglerne i et kommercielt produkt," forklarer Maneesha Mithal, fra Handelskommissionen til USA Today.
Også forbruger-vagthunden Electronic Privacy Information Center har meldt sin interesse i den kommende produktlancering. Chef hos forbrugervagthunden siger blandt andet til den amerikanske avis:
"Udsigten til lyd-reklamer rettet mod børn er ganske reel, og det er meget væsentligt, når du taler om en målgruppe, der er meget modtagelige for manipulation. Handelskommissionen bliver nødt til at klæde sig på til opgaven, for vi ønsker vel ikke en verden, hvor vores børn får solgt ting, de ikke behøver."
Googles programchef Pavni Diwanji siger, at hun forstår bekymringerne. For hende handler det i sidste ende om at skabe et miljø, hvor forældrene kan stimulere deres børn frem for bare at blokere for teknologien.
"Jeg ønsker at lære børnene, hvad der er rigtigt og forkert, så familier kan komme tættere sammen ved teknologi-brugen," siger hun til USA Today.
Google dræber den irriterende Captcha med et enkelt klik
Kode-amok: 100 danske børn programmerede i 24 timer med Coding Pirates