ComputerViews: Onsdag den 3. december 2014 er allerede blevet en historisk dag på det danske telemarked med udmeldingen om, at Telia og Telenor smelter sammen til ét dansk selskab.
Det er dog først, når fusionen træder i kraft, og den nye telegigant reelt er født, at vi for alvor vil få at vide, hvordan det ændrer det danske telemarked.
For det vil fusionen komme til at gøre - og det bliver først og fremmest TDC, der kommer til at skulle forholde sig til den nye virkelighed.
For TDC vil ikke længere være den eneste store dreng i klassen, mens Telia, Telenor og 3 er udfordrerne i skolegården.
Det nye selskab - Telia & Telenor - får nemlig en størrelse, der nødvendigvis må betyde en ny magtbalance på telemarkedet.
TDC vil stadig være størst, men Telia & Telenor vil også være en rigtig markant spiller. Og det nye selskab vil lugte blod og jagte kunder i en grad, vi hidtil ikke har oplevet på det danske telemarked.
Her er de to nye hovedkonkurrenter
Telenor og Telias nye selskab vil få en fælles kundebase på cirka 3,5 millioner kunder, og selskaberne vil sammen have en markedsandel på 40 procent af mobilmarkedet og en omsætning på mere end 9 milliarder danske kroner.
TDC's omsætning i det seneste årsregnskab lød på 20,6 milliarder kroner.
Dermed ligger det klart, at TDC skam beholder tronen på trods af fusionen hos Telia og Telenor - endnu i hvert fald.
TDC er over de seneste 10-15 år er skrumpet på en række parametre for at kunne blive en mere slank og agil spiller, der sikrer gode afkast til investorerne.
Nu er situationen således den, at TDC skal forholde sig til, at hovedkonkurrenten, Telia & Telenor, også har en markant volumen og dermed har stordriftsfordele og kan tilbyde mange typer af tele-produkter, hvor der bundles på kryds og tværs og tænkes i familiepakker og store erhvervsløsninger.
Norge og Sverige på jagt i Danmark
Men den egentlige bombe under TDC er ikke at finde i Danmark - men derimod i Norge og Sverige, hvor Telenor- og TeliaSonera-koncernerne har hovedsæde.
I vores nabolande er der således to kæmpe telekoncerner, der nu pludslig har én fælles mission: At vokse, vokse og vokse i Danmark (her tænkes ikke nødvendigvis på antal kunder, men mere på antal kroner, der tjenes per kunde).
Og det vil de være godt rustet til, når først sammenlægningen af de to selskaber er realiseret, og man har opnået de ventede synergieffekter: 800 millioner kroner om året med fuld effekt fra 2019.
TDC vil formentlig senere i dag melde ud, at telefusionen er en god nyhed for det danske telemarked, fordi der nu bliver skabt noget stabilitet, og der i det hele taget kommer lidt mere ro på priskonkurrencen, der til tider har truet med at banke bunden ud af markedet.
Det er sandt - og det er også grunden til, at TDC-aktien stiger her i kølvandet på fusions-nyheden.
Men TDC ved samtidig også godt, at selskabet nu får en ny konkurrent med langt større muskler at forholde sig til.
TDC skal nu i gang med at lægge en strategi for, hvordan man forsvarer sig mod den nye, store dreng i klassen.
Det vil ske uden panik i stemmen og med udmeldninger som "en god dag for det danske telemarked."
Men mon ikke at der trods alt - bag persiennerne hos TDC - vil være lidt svedige håndflader hos topchef Carsten Dilling?
Hvad med 3?
Teleselskabet 3 skal naturligvis heller ikke overses på en dag som denne. I perioden 2003 til 2009 tabte 3 mere end 4,2 milliarder kroner i Danmark, men selvom 3 i mange år havde det svært i Danmark, er selskabet i dag rigtig godt kørende.
Sidste år lød resultatet efter skat eksempelvis på 337 millioner kroner, i 2012 var det et overskud på 280 millioner, og i 2011 på 923 millioner kroner.
Og faktisk luftede 3's direktør Morten Christiansen tidligere i år over for Computerworld idéen om, at det måske kunne blive 3, der endte med at købe enten Telia eller Telenor.
"Den officielle holdning, koncernen har, er, at vi køber op. Vi er ikke til salg. Vi vil gerne købe," lød det fra 3-direktøren.
Sådan blev resultatet altså ikke, men selvom det endte med at blive Telia og Telenor, der slog sig sammen i Danmark, er 3 i dag så sund en forretning, at selskabet umiddelbart ikke får svært ved at fastholde og udbygge positionen som alternativet til de store teleselskaber i Danmark.
En mindre kage - men ikke mindre sult
Den pressede situation på det danske telemarked blev for nylig dokumenteret i en rapport fra Erhvervsstyrelsen:
Tager man telebranchens samlede omsætning fra fastnettelefoni, mobiltelefoni, mobilt bredbånd, internet, kabel-tv, udlejning af infrastruktur og de øvrige aktiviteter, så var den i 2011 på 39,5 milliarder kroner.
I 2013 var omsætningen faldet til 34,8 milliarder kroner, og alene fra 2012 til 2013 var der tale om et fald i den samlede omsætning på 6,7 procent.
Kagen er med andre ord blevet mindre - men sulten hos gæsterne omkring bordet er kun vokset med dagens store nyhed om, at Telia og Telenor går sammen.
God appetit.
Læs også: