Efter otte års udvikling er internet-teknologien HTML5 endelig blevet færdig, og så er det på tide at kigge fremad mod, hvad vi kan forvente af nettets kommende byggeplatform.
Udover forventninger om færdigudviklingen af HTML5.1 i 2016 og en snarlig påbegyndelse på HTML5.2-standardiseringen har chefen for standardiseringskonsortiet W3C, Dr. Jeffrey Jaffe, luftet sine tanker om fremtidsperspektiverne i et blogindlæg.
Han mener, at der vil ske en videreudvikling af Open Web Platform, hvor HMTL5, CSS3 og JavaScript er nogle af de væsentlige elementer.
Et WebOS i svøb
Jeffrey Jaffe peger i den henseende på, at Open Web Platform skal facilitere et applikations-fundament, som webprogrammører kan udvikle applikationer til.
Med andre ord er visionen et webbaseret operativsystem, hvis ellers otte underliggende foreninger som eksempelvis 'sikkerhed og privacy', 'grundlæggende webdesign and udvikling' og 'usability og tilgængelighed' kan blive enige om at understøtte hinanden i et standardiseringsprogram.
"Hver forening repræsenterer en samling af services og muligheder, der skal være tilgængelige for alle applikationer. Eksempelvis skal 'sikkerhed og privacy' stå for kryptering, multifaktor-autentifikation og ressource-integration," skriver Jeffrey Jaffe i et blogindlæg på Web-konsortiets site.
Udover 'sikkerhed og privacy', 'grundlæggende webdesign and udvikling' og 'usability og tilgængelighed' har Jeffrey Jaffes også fem andre hovedområder i tankerne til udviklingen af HTML5-baserede apps.
Det drejer sig om 'enheds-interaktion', 'applikations-lifecyckle', 'medie- og realtids-kommunikation' samt 'performance og tuning' og 'services', der tilsammen skal udgøre et udviklingsframework drevet af specialister på områderne.
Næppe lige om hjørnet
Daniel Kvistgaard, Lead Frontend Developer hos det danske webudviklingsbureau HTML24 fortæller til Computerworld, at der i tidernes løb har været flere forsøg på webbaserede operativsystemer - senest med Firefox OS og til dels også med Chrome OS.
"Med Firefox OS forsøger man jo at få HTML5-apps helt ind i styresystemet, så apps bliver afviklet i browseren," fortæller han og erkender, at han ikke har hørt noget videre om Open Web Platform.
"Vi er opdateret med nyheder fra W3C, så det ville overraske mig, hvis der er et WebOS baseret på Open Web Platform lige om hjørnet," fortsætter Daniel Kvistgaard.
Han fortæller, at webbureauet HTML24 ellers er rigt på erfaringer med at udvikle HTML5-apps, som undervejs i de otte modningsår har gennemgået store fremskridt.
"For fem år siden skulle vi teste apps i 117 browsere, men med HTML5 er det blevet meget nemmere. Stadig vil jeg sige, at selvom HTML5 efterhånden fungerer fint, så er det stadig svært at bygge rigtig grafisk tunge apps med," forklarer Daniel Kvistgaard.
Også selvom der efterhånden er kommet flere store frameworks til at udvikle i, bedyrer han.
"Med HTML 5 er det typisk business-apps med talfremvisning og den slags, som vi har efterspørgsel på. Skal det være grafisk lækkert på en iPhone, så er vi typisk stadig ovre i native apps eller hybrid-apps bestående af native elementer og web apps," lyder det fra Daniel Kvistgaard.
Om 10 år kommer køleskabs-app'en
Han glæder sig dog over, at standardiseringsarbejdet trods alt skrider fremad. Også selvom det går noget trægt med HTML5, mens der på CSS-fronten er en rivende udvikling.
"Quake Live (online-skydespil, red.) blev udviklet for et pænt stykke tid siden, og det må nok stadig siges at være det hidtidige højdepunkt for HTML5," siger Daniel Kvistgaard.
Web-udvikleren ser dog frem til, at standardiseringsarbejdet hos W3C tager til, så det med tiden bliver helt normalt at udvikle på i ét sprog og publicere på alle platforme.
Det kunne eksempelvis ske via teknologier som HTML5, HTML-X eller hvad teknologien nu hedder om et årtis tid.
"Inden for 10 år vil vi givetvis se apps, der er udviklet på én platform, men som kan køre alle steder som på dit fjernsyn og til dit køleskab. Til den tid bliver det hele mere effektivt," vurderer Daniel Kvistgaard om fremtiden for app-standardiseringen.
Måske om et års tid
Heller ikke hos det danske taxa-app-selskab og Uber-konkurrent Drivr er der den helt store begejstring for HTML5 i udviklingen af selskabets egne apps.
"Alle vores apps er native. HTML5 er slet ikke klar til at performe så godt som native apps, når app'en er så kompleks som vores," forklarer Drivrs administrerende direktør Søren Halskov Nissen til Computerworld.
Han tilføjer samtidig, at HTML5 er fint til mere simple apps, og når brugerne er hjemme og på WiFi-forbindelsen.
"Det er lidt religion. Vi mener ikke, det [HTML5, red] er klar endnu, men det er godt på vej. Måske om et år," vurderer Søren Halskov Nissen.
Læs også:
Efter otte års udviklingsarbejde: Nu er HTML5 endelig færdig