Apple har nu frigivet de værktøjer, man skal bruge som udvikler, hvis man vil udvikle apps til selskabets kommende smartwatch, Apple Watch, der rammer markedet i 2015.
Værktøjerne lanceres under den samlede betegnelse WatchKit.
Apple Watch blev præsenteret i september efter flere års rygter om et smartwatch fra Apple.
Mens der har været en del skepsis i forhold til, hvor mange ure Apple reelt kommer til at sælge, så er det fleste nok enige i, at app-udbuddet også i dette tilfælde kan blive ganske afgørende for produktets succes.
Tæt integration til iPhone
Apple forsøger da i høj grad også at bygge videre på den massive succes, selskabet har haft med apps til iOS.
"Ved at udnytte WatchKit kan du bringe dine apps endnu længere ved at udvide og forbedre deres funktioner til Apple Watch," skriver Apple blandt andet på sit website til udviklerne.
Apple skriver, at WatchKit-apps består af to dele; dels de Watch-funktioner, der kører fra iPhonen, og dels de funktioner, der kører som reelle apps på selve uret.
"Når dine apps startes på Apple Watch, kører WatchKit-udvidelsen på iPhone i baggrunden for at opdatere brugergrænsefladen og reagere på bruger-interaktioner," skriver Apple.
Selskabet forklarer, at man som udvikler grundlæggende har tre muligheder for at lave løsninger til Apple Watch:
- WatchKit apps (der kører på uret).
- Glances (der giver hurtige infomationer på uret).
- Actionable Notifications (som man kan reagere på på selve uret).
Man får adgang til WatchKit via den nyeste version af Apples udviklerværktøj, Xcode 6, der indeholder iOS 8.2 SDK og WatchKit. Du kan hente Xcode 6 via Mac App Store.
Tjek også Apples nye guide til, hvordan man udvikler til Apple Watch - den fortæller blandt andet, hvilke designmæssige krav ens løsninger skal leve op til.
Herunder finder du en video, der viser de grundlæggende principper og muligheder i WatchKit:
Læs også:
Med dette nye vil Apple erobre vores håndled
Analytiker tvivler på Apple Watch: Derfor vil det ikke storsælge