"Den har vi desværre ikke hjemme, men jeg kan bestille den, så vi har den på onsdag - eller måske torsdag."
Ikke nogen ideel situation for dig som kunde. Men lige så skidt er det for en butik, som udover at skuffe en kunde også mister omsætning og indtjening.
Men hvad nu, hvis ekspedienten kan bestille din vare direkte i butikkens egen webshop, og sørge for at den bliver leveret til din privatadresse?
Eller at du har bestilt varen på nettet, og at du kan være sikker på, at den står klar i butikken til afhentning om to timer.
Den slags koncepter kan forvandle e-handel fra at være strøgbutikkerne fjende nummer et, til at nettet bliver detailhandelens bedste ven.
Det siger direktør Lars Hedal fra it-firmaet Hedal, Kruse, Brohus, som lever af at udvikle færdige webshop-løsninger til blandt andet retail-kæder.
Og integrationen mellem en webshop og den fysiske butik er lige præcis den vej, som mange traditionelle butikskæder, der sælger alt fra tøj, elektronik, bøger, legetøj og kosmetik, er på vej nedad.
Den største trend i e-handel
"Der sker rigtig meget på det her område, og lige nu er den allerstørste trend i indenfor e-handel, at man prøver at få de fysiske butikker til at smelte sammen med webshoppen," siger Lars Hedal, som blandt sine kunder tæller kæder som Intersport, Matas og Inspiration.
"I den kommende julehandel vil man opleve at ekspedienterne går rundt med en lille tablet på sig. Så hvis varen er udsolgt, kan ekspedienten sælge den til dig via sin tablet-computer. Dybest set er ambitionen, at udstyre alle ekspedienter med en webshop, som de har i lommen," siger Lars Hedal.
Han vil dog ikke løfte sløret for, hvilke af hans egne kunder, der er på vej med den slags løsninger.
"Det må jeg ikke," griner han.
"Det er meget følsomt. Det er der, slaget om markedet kommer til at stå i fremtiden - at få webshoppen og butikken til at smelte sammen på den rigtige måde," siger han.
Matcher prisen
Han peger på, at de klassiske butikskæder de seneste år har arbejdet hårdt for at blive konkurrencedygtige og matche e-butikkernes priser.
Gamle dyder som høflig betjening, god service og vejledning kan så få en renæssance og igen blive det, som lokker kunderne ind ad døren og får dankortet op ad lommen.
"Nu er det convenience, der driver store dele af den danske e-handel. I mange år var det sådan, at hvis du købte på nettet, så kunne du spare penge. Men så begyndte de fysiske forretninger - specielt indenfor forbrugerelektronik - at matche de priser, man kan få på nettet. Og når priserne er de samme på nettet og i en fysisk forretning, så er ting som service og returnering af varer nemmere i en fysisk forretning," siger Lars Hedal.
Som leverandør af færdige e-handelsløsninger har han allerede mærket, at butikskæderne er ved at genvinde pusten.
"I mange år har vi talt om de her rene dotcom-virksomheder som Amazon. Men det er ikke længere der, vi ser væksten i onlinesalget. Nu kommer væksten fra de klassiske detailkæder. De er kommet senere i gang. Men de kan én ting, som de rene onlinespillere har svært ved. De kan gøre det mere bekvemt for kunden," siger Lars Hedal.
Han nævner en undersøgelse fra tøjbranchen, hvor op mod 25 procent af de kunder, der kommer ind ad døren, går hjem uden at have købt noget, fordi den vare de ville købe ikke var på hylden i den rigtige størrelse eller farve.
"Formålet med de nye webshop-løsninger er at få fat i den omsætning man i dag går glip af," slutter Lars Hedal.
Læs også:
Fætter BR rykker webhandel ind i de fysiske butikker