Artikel top billede

Cloud-kunder hos Microsoft raser: Køber ikke nedbruds-forklaring

Microsofts forklaring om, hvad der gik galt ved Azure-nedbruddet tidligere på ugen, gør langt fra alle kunder tilfredse. For Microsoft dummede sig særligt på to områder.

Det var en softwareopdatering, der natten til onsdag førte til et omfattende nedbrud på Microsofts Azure-platform, forklarede selskabet i går.

Nedbruddet gav betydelige problemer for kunderne og ramte på tværs af forskellige regioner og lande.

"I forbindelse med udrulningen opdagede vi et problem, der resulterede i, at storage blob frontends gik i et uendeligt loop, hvilket ikke var blevet opdaget, da vi testede," forklarede Microsoft torsdag i et længere blogindlæg om nedbruddet, hvor selskabet også undskyldte problemerne.

Men hverken undskyldningen eller forklaringen om årsagen til nedbruddet ser ud til at lægge en dæmper på den negative stemning hos de kunder, der blev ramt.

Hvorfor opdaterede I alt på én gang?

Mange kunder er især utilfredse med, at så mange af Microsofts Azure-datacentre fik problemer.

I stedet burde Microsoft være startet med at udrulle opdateringen på færre lokationer, så skaden havde været begrænset, da problemerne begyndte at vise sig.  

"En meget vigtig tjeneste fejlede hos os, selvom vi har udrulninger i både nord- og vesteuropa. Vi betaler en premium-pris for dette, og det viser sig nu at være spild af penge," lyder en kunde-kommentar til blogindlægget fra Microsoft.

En anden Azure-kunde er helt enig i, at Microsoft har grebet opdateringen forkert an:

"Nedbruddet skulle aldrig have været rullet ud på tværs af datacentre, som det skete. Jeg er ligeglad med, om infrastruktur-design krævede det - I klokkede i det."

"Dette var helt sikkert en fjollet fejl af Microsoft. Når man man udfører opdateringer/opgraderinger som denne, skal det ske i etaper fra region til region - ikke det hele på én gang!" lyder det fra en tredje Azure-kunde.

Netop Microsofts håndtering af opdateringen kommenterede en cloud-rådgiver fra Gartner, Lydia Leong, også tidligere på ugen:

"Microsofts katastrofalt manglende evne til at holde Azure-nedbruddet inden for en enkelt region er et kæmpe rødt flag for de virksomheder, der overvejer Azure."

Helt håbløse statusmeddelelser

Samtidig er der en del kommentarer på bloggen, der relaterer sig til Microsofts statusmeddelelser i forbindelse med nedbruddet.

"Azure var ikke det eneste, der fejlede - jeres krisekommuniktion svigtede også os (og jer). Send os ikke hen til en side, der har problemer med at loade, med beskeder om "All Good!", når vi ved, at ting er nede," lyder en kommentar.

Og en anden bruger bakker op:

"Vi blev ramt på et forfærdeligt tidspunkt og mistede store mængder trafik. Jeg holder virkelig af Azure, men den totale mangel på support og kommunikation får mig virkelig til at spørge mig selv, hvorfor jeg betaler for denne service."

I det hele taget efterlyser kunderne bedre - og tydeligere - kommunikation, for som en kommentar lyder på bloggen om nedbruddet:

"Opdateringer om et globalt nedbrud på 12 timer bør være på forsiden, ikke gemt væk på en blog."

Har tidligere givet kompensation

Selvom oppetiden generelt er høj på Azure og Microsofts cloud-løsninger i det hele taget, er det ikke første gang, at et nedbrud rammer Azure og dermed de mange brugere.

Et af de større Azure-nedbrud fandt sted i 2012.

Det var udløst af en fejl relateret til skudåret og varede godt 12 timer, mens det tog yderligere cirka 18 timer før alle systemer igen kørte normalt.

Alle kunder på Microsofts cloud-platform Azure fik dengang 33 procents rabat efter nedbruddet, der var udløst af skudåret.

Den slags kompensation har endnu ikke været bragt på banen i forbindlese med denne uges nedbrud.

På Twitter fortsætter de utilfredse kunder dog med at skrive kommentarer, så der er under alle omstændigheder fortsat et betydeligt pres på Microsoft efter de uheldige begivenheder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere