Danske skoleelever har væsentlige mangler i deres it-kundskaber.
Sådan lyder konklusionen i en stor international undersøgelse, International Computer and Information Literacy Study 2013, der har involveret næsten 60.000 ottendeklasseelever, 35.000 lærere, skoleledere og it-koordinatorer fra 21 lande, herunder Danmark.
I Danmark deltog 1767 elever, 728 lærere, 92 skoleledere og 92 it- koordinatorer fra 110 skoler i hovedundersøgelsen.
I konkurrencen mod de øvrige lande i undersøgelsen klarer danske børn sig faktisk udmærket. Det er kun elever fra tjekkiske skoler, der scorer højere.
Ikke desto mindre er der væsentlige huller i den danske viden.
"Danske elever er ikke ret avancerede i deres anvendelse af computere. Særligt i deres brug af internettet til udveksling af information ligger danske elever langt under gennemsnittet i forhold til deres jævnaldrende i de andre deltagende lande", skriver Jeppe Bundsgaard i en bog om undersøgelsens danske resultater.
Det skriver Folkeskolen.dk
Dårlige danske debattører
Jeppe Bundsgaard er lektor ved Aarhus Universitet og ansvarlig for de danske resultater.
Han betegner resultatet som overraskende, fordi der er en generel opfattelse af, at de danske elever netop er gode til at udveksle informationer via nettet.
"Der er altså noget, der tyder på, at danske elever i højere grad opfører sig som forbrugere på internettet. De søger information og skaber nære sociale relationer, men de deltager ikke i en offentlig diskussion", siger han.
Kun to procent af de danske elever kan eksempelvis kontrollere og evaluere de kilder, de møder på nettet. Det er også kun denne lille gruppe, der er opmærksomme på områder som ophavsret, eller at information kan indgå i kommercielle sammenhænge.
Du kan læse mere om undersøgelsen på Folkeskolen.dk, hvor du også kan hente bogen, som Jeppe Bundsgaard er medforfatter til.
Læs også: