"Multiple Azure Services - Multiple Regions - Partial Service Interruption"
Denne besked er sendt ud flere gange det seneste døgns side på Microsofts status-side for Azure.
Den efterhånden ganske populære cloud-platform har været sendt helt eller delvist til tælling i op til fem timer, fremgår det af Microsofts statusside.
Nedbruddet har ramt kunder både i USA og i andre dele af verden - her er meddelelsen, der omfatter Europa:
"From 19 Nov, 2014 00:52 to 04:40 UTC a subset of customers using Storage, Virtual Machines, SQL Geo-Restore, SQL Import/export, Websites, Azure Search, Azure Cache, Management Portal, Service Bus, Event Hubs, Visual Studio, Machine Learning, HDInsights, Automation, Virtual Network, Stream Analytics, Active Directory, StorSimple and Azure Backup Services in North Europe, Japan East and Japan West experienced connectivity issues. This incident has now been mitigated."
Læs også: Tre fejl Microsoft begik ved det store cloud-nedbrud
Kunderne: Hvorfor skriver I at alt er godt?
På Twitter er der da også en hel del kommentarer fra Azure-kunder, der har været ramt af nedbruddet - og en del har også fortsat problemer.
Eksempelvis lyder et tweet her til formiddag fra Niels Hartvig, der er stifter af det danske CMS Umbraco, der kører på Azure:
"Azure, status siger ‘All good! Everything is running great', men meget er nede; Måske er det på tide at se på, om jeres status kører godt!"
"Er andre stadig ramt af Azure-problemer? Vores websider i Vesteuropa ser stadig ud til at være utilgængelige," skriver en anden bruger på Twitter.
Og en tredje Azure-kunde skriver::
"Azure, hvorfor reboote mine servere? Lad venligst være med det! Mangler data..."
Flere fortæller også, at de har problemer med deres virtuelle maskiner efter nedbruddet:
"Suk, har en VM, der har hængt fast ‘Starting..' i nogle timer allerede."
"Et kæmpe rødt flag"
Cloud-rådgiver hos Gartner, Lydia Leong, skriver samtidig en kommentar til Microsofts problemer:
"Microsofts katastrofalt manglende evne til at holde Azure-nedbrud inden for en enkelt region er et kæmpe rødt flag for de virksomheder, der overvejer Azure."
Selvom oppetiden generelt er høj på Azure og Microsofts cloud-løsningerne i det hele taget, er det ikke første gang, at et nedbrud rammer Azure og dermed de mange brugere.
Et af de større Azure-nedbrud fandt sted i 2012.
Det var udløst af en fejl relateret til skudåret og varede godt 12 timer, mens det tog yderligere cirka 18 timer før alle systemer igen kørte normalt.
Alle kunder på Microsofts cloud-platform Azure fik dengang 33 procents rabat efter nedbruddet, der var udløst af skudåret.
Læs også:
Tre fejl Microsoft begik ved det store cloud-nedbrud
Flere Azure-kommentarer fra Twitter: