Apples planer om at udvikle applikationer rettet mod erhvervslivet er nu så langt fremme, at selskabet er begyndt at opbygge selvstændige salgsteams på området.
Samtidig har Apple over det sidste års tid holdt en stribe frokostmøder med potentielle kunder, hvor man har præsenteret sine planer om at gå ind i markedet for forretningsapplikationer.
I enkelte tilfælde har Apple endda indledt direkte forhandlinger med for eksempel bank-koncernen Citigroup.
Det skriver Reuters med henvisning til kilder tæt på Apple.
Samtidig er Apple langt fremme i forhandlinger med en stribe app-udviklere som Service Max og Plangrid.
Der er dog ingen detaljer om indholdet af Apples møder med de mulige fremtidige kunder og app-udviklerne.
For tre måneder siden kom det frem, at Apple var gået i partnerskab med IBM om et tættere samarbejde indenfor forretningssoftware. Der er blandt andet lagt op til, at Apple vil sælge iPhones og iPads med præinstallerede apps rettet mod erhvervskunder.
Det ses ifølge Reuters som en udfordring af nogle af de traditionelle giganter indenfor business-applikationer - Dell, HP, Oracle og SAP.
iPad-salget skranter
Apple har de sidste tre kvartaler oplevet nedgang i salget af iPads, og planerne om at gå ind på erhvervsmarkedet ses af analytikere som Apples måde at kompensere for svigtende vækst indenfor Apples ellers blomstrende device-forretning.
Hidtil har Apple ikke haft en konkret model for salg til erhvervskunder.
Det hænger ifølge analytiker John Rymer fra Forrester sammen med, at Apples forretningsmodel rimer dårligt med de ofte meget specialiserede krav, som virksomheder stiller til applikationer og it-systemer.
Men nu er Apple enten af lyst eller nød indstillet på at satse i erhvervsmarkedet for at konsolidere sine markedsandele.
"Set fra Apples synspunkt er erhvervsmarkedet noget rod med ofte fjollede eller ligefrem dumme krav. Det har Apple aldrig haft en forretningsmodel for. Men de er interesseret i penetration og de markedsandele, de kan få," John Rymer til Reuters.
Læs også:
Apple og IBM på trapperne med nye fælles-produkter
Apple-forhandlere plages af skrappe krav: Så lidt tjener de på at sælge en Mac