It-forhandlerne Dustin og Proshop er hemmelighedsfulde, når det kommer til, hvordan de tusindvis af varer på hylderne prissættes.
Det kan dog alligevel koges ned til tre ting: Algoritmer, konkurrenter og mavefornemmelse.
Prisfastsættelsen er ikke nogen nem opgave, for de to forhandlere imellem har over 300.000 forskellige varer på hylderne, hvor priserne justeres efter behov.
"Vi har et kernesortiment, hvor vi kører med faste priser, og selvom vi overvåger dem løbende, så ændrer vi dem ikke hele tiden. I stedet har vi også et bredt bagkatalog, hvor vi automatisk skifter priser flere gange dagligt," siger Proshops direktør, Morten Duch.
Hemmelige algoritmer bestemmer prisen
Priserne bliver skiftet på baggrund af informationer om konkurrenternes position på markedet og på prisportalerne, leverandørers priser og lagerbeholdning.
Men det er ikke alle priser, som kan justeres automatisk.
"Hvis det er nogle særlige varer, som vi har fokus på, så er det en indkøber, som manuelt overvåger prissætningen, men bagkataloget justeres automatisk med en algoritme. Ellers skulle vi have rigtig mange ansat," siger Morten Duch.
Den automatiserede algoritme som beregner priser på de titusindvis af varer hvert øjeblik er lidt af en forretningshemmelighed hos de store netbutikker.
Algoritmen er et vigtigt konkurrenceparameter butikkerne imellem, derfor kommer ingen af de to helt ind på, hvordan den fungerer.
Det nærmeste er, at den justerer priserne ud fra indkøbs- og udsalgspriser for at sikre en given avance på de enkelte produkter.
Læs også: Dustin spinder guld på små og mellemstore erhvervskunder
Service er alfa og omega
De to handelsfolk er enige om, at prisen betyder noget, men langt fra ikke er alt, når det kommer til salg.
"Det vigtigste for os er kundeservice og kundens oplevelse som helhed. Selvom vi bruger vores nordiske kendskab til markedet til at sætte en god pris, så er det ikke nok. Der skal være et effektivt service-apparat bag," siger Göran Lindö, nordisk online salgschef for Dustin.
Og det er Morten Duch helt enig i; selvom den rigtige pris kan hjælpe virksomheden til bedre at blive set af kunderne.
"Det er klart bedre at ligge nummer et end at ligge nummer ti hos prissøgemaskinerne, men det er mit indtryk, at forbrugerne også kigger på tillid til forretningen, har de erfaringer med, at vi kan levere varen og er servicen i orden, hvis varen skal returneres."
"Selvfølgelig er der også prisryttere, som udelukkende og altid køber efter den billigste pris, men det er så ikke dem vi specifikt går efter," siger Morten Duch.
Læs også:
IT-Branchen utilfreds: Priser skal være hemmelige
Brugte iPhones oversvømmer brugtmarkedet: Tusindvis af danskere vil af med deres gamle iPhones