Danske it-specialister og it-ledere er ikke de mest loyale medarbejdere i denne verden.
En ny undersøgelse fra rekrutteringsfirmaet CareerSearch dokumenterer, at to ud af tre i denne medarbejdergruppe faktisk har sluppet håndtaget og går med overvejelser om at finde et nyt job inden for et års tid.
Manglen på personlige og faglige udfordringer scorer absolut højest på listen over baggrunden for den manglende lyst til at blive i jobbet.
Halvdelen peger på trang til nye personlige udfordringer, mens 56 procent ønsker sig flere eller nye faglige udfordringer.
Kun godt 30 procent er på vej til et nyt job for at få mere i løn.
I alt deltog godt 300 personer i undersøgelsen - alle indgår i CareerSearchs eget netværk af it-folk, som primært består af it-specialister og -ledere.
Videre efter maksimalt tre år
Undersøgelsens resultater passer meget godt med det indtryk af udviklingen, partner i CareeSearch, Benny Guld, har registreret i gennem de seneste år.
"Folks såkaldte staying-power bliver mindre år for år. Det er ikke normalt, hvis man har det samme job i mere end tre år, og loyaliteten ligger først og fremmest hos kandidaten selv snarere end hos virksomheden. Det drejer sig først og fremmest om det personlige udbytte," siger Benny Guld.
"Man betragter i øvrigt sit job som en projektansættelse, hvor man er for at lære en masse og give en masse, og når det så fader ud, skal man videre," siger han.
I følge Benny Guld kan it-specialister kun forøge deres jobmæssige værdi ved at være med i de bedste projekter.
"Den samme situation er nu også ved at være gældende for personer inden for salg og ledelse, så projekttankegangen gælder nu hele vejen rundt," siger han.
Det samlede vidensniveau falder
Alt dette bør give stof til eftertanke i mange danske virksomheder, mener Benny Guld.
"Hvis man skal gøre sig nogen som helst forhåbninger om at holde fast i de dygtigste, handler det altså om hele tiden at have gang i nye, spændende projekter".
Problemet med den høje personaleomsætning er også, at den viden, der bliver opbygget i virksomhederne, hurtigt forsvinder. Derfor bliver virksomhedernes interesse i at investere i medarbejdernes personlige og faglige udvikling stadig mindre, så det samlede vidensniveau falder.
"Det er, efter min mening, it-branchens største enkeltstående problem. Stadig færre virksomheder investerer i medarbejderne af frygt for, at investeringen ikke kommer hjem igen og blot kommer en anden virksomhed tilgode. Men branchen har brug for at blive klogere - ikke det modsatte," siger Benny Guld.
Læs også:
Netcompany masse-ansætter danske it-folk: Lønnen er slet ikke en barriere