Efter Gottfrid Svartholm Warg og den danske medtiltalte JKT torsdag blev fundet skyldige i hacking og hærværk mod CSC's it-systemer, har historien ramt alverdens aviser.
For udover at være 'breaking news' over alt i den danske andedam, er sagen med amerikanske CSC i en helt central rolle som det hackede selskab blevet til forsidestof på det hæderskronede britiske medie BBC med millionvis af læsere.
Også Newsweek og it-magasinet Gizmodo har fundet prominent spalteplads til den danske hackersag, som ligeledes bliver nævnt i flere medier fra den amerikanske version af PC World i vest til Bangkok Post i øst.
Knap så overraskende har de fleste aviser vinklet deres historie på, at sagens hovedperson, Gottfrid Svartholm Warg, er medstifter af The Pirate Bay.
Ingen kommentarer til mediestorm
Men hvordan har it-selskabet CSC det egentlig med at blive hængt ud i alverdens tidszoner som et selskab, der er blevet hacket i Danmark?
Det har Computerworld naturligvis spurgt den amerikanske it-gigant om.
Men fra CSC's danske afdeling er budskabet, at selskabet ikke ønsker at kommentere på mediestormen.
"Vi mener, at vi har kommenteret på det, som vi skulle kommentere på i går [torsdag. red]," lyder budskabet fra CSC dagen efter, at hacker-dommen faldt i retten på Frederiksberg.
Ikke bare en sikkerhedssag
Seniorrådgiver Claus Fonnesbech fra Discus Communications har stor erfaring med krisekommunikation i it-branchen.
Han siger til Computerworld, at det som regel er en rigtig god ide at give svar på tiltale i denne slags sager, hvor millionvis af læsere verden over får indblik i, at der har været sikkerhedsproblemer med CSC i Danmark.
"Dette er ikke bare en sikkerhedssag - men det kan udvikle sig til en driftssag og en kommunikationssag," siger Claus Fonnesbech.
Svært at gemme sig
Kommunikationseksperten understreger, at ingen større selskaber længere kan gemme sig, når de dårlige sager rammer dem.
For denne slags sager med offentlig bevågenhed ét sted kommer ofte ud på nettet, og så er det en fordel for virksomheden at kunne påvirke kommunikationen.
"Mange virksomheder føler sig dog alene, når de er blevet hacket. Men hackerangreb rammer altså flere virksomheder, end man lige skulle tro," fortæller han.
CSC udsendte torsdag en pressemeddelelse, efter afgørelsen i hackersagen var kendt.
Her blev det blandt andet beskrevet, at selskabet var tilfreds med afgørelsen, og at CSC på verdensplan har 2.000 sikkerhedseksperter, som alle arbejder på at begrænse skadevirkninger af kriminelle handler, som vi har set i denne hackersag.
Ingen af disse 2.000 eksperter havde dog set hullet i selskabets danske mainframe, som efter sigende har stået åbent i et lille halvt år.
Læs også:
Computerworld mener: Her er overraskelsen i dommen i den store hackersag
"Man burde undersøge CSC i stedet for en retssag mod hackere"