Der må være bekymrede miner på direktionsgangen i verdens største mobilproducent, sydkoreanske Samsung.
I selskabets regnskab for tredje kvartal står det nemlig sort på hvidt, at det ikke står for godt til i det store selskab, og at der skal gøres noget.
Ganske vist tjener Samsung stadig styrtende med penge med et netto-overskud på 23,8 milliarder kroner i kvartalet.
Men det nytter ikke meget, når man kan se, at de 23,8 milliarder kroner er hele 49 procent mindre end i det samme kvartal i fjor.
Samtidig er driftsresultatet faldet med 60 procent, mens Samsungs markedsandel i samme periode er faldet fra 32,5 procent i tredje kvartal sidste år til nu 23,8 procent.
Det er det fjerde kvartals-regnskab i træk med fald, og årets tredje kvartal er det ringeste for Samsung siden andet kvartal i 2011. Det ser med andre ord ganske dystert ud for det gigantiske selskab.
Stadig verdens største
Samsung er fortsat verdens største mobilproducent, og det er ikke mindst på smartphone-markedet, at Samsung henter sine penge.
Ifølge analysehuset IDC er den kinesiske producent Xiaomi krøbet op på andenpladsen, mens Apple ligger på tredjepladsen.
Samsung kan også mærke andre af de nye smartphone-producenters ånde i nakken, eksempelvis indiske Micromax, der stormer frem på det store indiske marked.
Hvad skal der så ske?
Samsung er selvfølgelig opmærksom på problemet og er klar til at sætte planer i søen for at rette op på de alarmerende tal.
Planen: At øge fokus på prisbillige smartphones, hvilket ikke mindst er drevet af den fremgang, som kinesiske Xiaomi og Lenovo oplever for tiden, og samtidig forsøge sig med fleksible skærme, metal-rammer og lignende til de dyrere smartphones, der skal gøres mere lækre og smarte.
Ifølge Samsung-direktør Kim Hyun-joon vokser markedet for de prisbillige såkaldte low-end smartphones ganske betragteligt for tiden.
Det er noget, som eksempelvis Xiaomi lever højt på for tiden. Og det marked, vil Samsung nu gå efter, lyder det fra Kim Hyun-joon.
Ifølge analytikere er Samsung presset fra alle sider: Apple udfordrer selskabet i den høje pris-ende, Xiaomi og Huawei presser selskabet på mellem-niveauet, mens Lenovo og en række mindre producenter buldrer løs på markedet for de såkaldte entry-level-modeller.
Der har tidligere været meldinger om, at forhandlere rundt omkring i verden for tiden er ved at brænde inde med 40 millioner Galaxy-smartphones på deres lagre.
Det tager analytikerne som et tegn på, at Samsungs konkurrenter for alvor er ved at være i stand til at udfordre det store selskab med en meget bred sværm af Android-smartphones i den høje ende af en kvalitet, der sagtens kan matche Samsungs produkter.
Læs også:
Samsung trækker stikket på europæisk laptop-salg
Samsung i stor nordisk fyringsrunde
Apple og Samsung mister grebet om tablet-markedet: Konkurrenterne stormer frem
Samsung blæser stor-offensiv i gang: Vil have erhvervslivet til at bruge Samsung-telefoner
Stor oprydning i pc-branchen: Disse berømte pc-selskaber kan blive de næste der falder